Till innehållet

Lärares ledarskap och relationella kompetens - en förutsättning för att kunna skapa arbetsro och bedriva en framgångsrik undervisning

Artikel publicerad: 22 nov 2023

Lärarens kompetens och förutsättningar för att motivera och utveckla kvaliteten i undervisningen är tillsammans med förmågan att skapa tillitsfulla relationer två viktiga byggstenar i Härryda kommuns målbild att ha Sveriges bästa skola.

Bild på en lärare och några elever i ett bibliotek.

Prioriterade fokusområden Sveriges bästa skola

Att planera för och delta i kollegialt lärande är centralt för att utveckla en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Den enskilda skolan bör lokalt anpassa kompetensutveckling med utgångspunkt i sin kontext och utifrån sina behov. Under vecka 44 genomfördes därför en kommungemensam studiedag som inspirerades av Skolverkets material Stöd för ledarskap i undervisningen. Genom ett arbete med lärares ledarskap och relationella kompetens skapas förutsättningar att kunna skapa arbetsro och bedriva en framgångsrik undervisning.

Inspiration och lärande kring ledarskapets komplexitet och relationella struktur – tre valbara teman

För att vara tillgängligt och anpassat efter verksamhetens förutsättningar och behov har förberedelser och material kunnat användas i sin helhet eller i valda delar. Några delar innehåller grundläggande och konkreta strategier, metoder och tips. Andra delar har mer resonerande och fördjupande underlag. Gemensamt för varje tema är att det är framtaget i samarbete mellan Skolverket och forskare och innehåller texter eller filmer tillsammans med diskussionsfrågor.

De tre temana är:

  • Ledarskap i klassrummet
  • Relationellt klassrumsledarskap
  • Leda undervisning

Att planera för och leda kompetensutveckling kräver erfarenhet, god strukturell förmåga och kännedom om skolans förbättringsområden. I vägledningen inför arbetet ges exempel på bland annat förstelärare, arbetslagsledare, handledare (så kallade mellanledare) och skolledare som lämpliga roller. Sedan tidigare har vi i kommunen stärkt förstelärarnas kompetens att leda lärares lärande, något du kan läsa mer om här på Pedagog Härryda.
Ledarskapsutbildning i kooperativt lärande för våra förstelärare

Om du är intresserad av att veta mer om forskarna och författarna så ligger det en länk längre ner till sidan, stöd för ledarskap i undervisningen - Skolverket.

Ledarskap i klassrummet

Ett väl fungerande och medvetet ledarskap i klassrummet skapar goda möjligheter för undervisning, lärande och utveckling. Genom att verka för tydlighet, trygghet och goda relationer med eleverna gynnar läraren miljön för lärande. I förlängningen skapas förutsättningar för goda skolprestationer. Utifrån följande rubriker med tillhörande texter uppmuntras lärarna att reflektera och utbyta erfarenheter:

  • Skapa en god lärmiljö i klassrummet
  • Så skapar du goda relationer till eleverna
  • Så startar du lektionen
  • Strukturerad undervisning – en modell i sex steg
  • Så avslutar du lektionen
  • Regler och förväntningar på elever i undervisningen
  • Förebygg störande och oroliga beteenden i klassrummet
  • Hantera störande och oroliga beteenden i klassrummet
  • Kollegialt lärande för ledarskap i klassrummet
  • Så kan rektor skapa optimala förutsättningar för elevernas lärande

Relationellt klassrumsledarskap

I temat Relationellt klassrumsledarskap får lärarna möjlighet att ta del av Åsa Hirsh fördjupande artikel med elevröster som inspiration till reflektion och kollegiala samtal om klassrumsledarskapets komplexitet och relationella natur. Åsa Hirsh är universitetslektor vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet och har tidigare föreläst för oss i Härryda kommun.

I ingressen till temat lyfts att det är mer troligt att läraren lyckas skapa en miljö där studiero frodas om elever erbjuds en undervisning av god kvalitet och struktur som möter dem på deras nivå. Att eleverna möts med respekt och blir lyssnade på är också viktigt.

Ett ledarskap i klassrummet som bidrar till god utveckling av kunskap, inkludering och välbefinnande finns där “vad”, “hur” och “när” möts. Åsa Hirsh lyfter fram dessa dimensioner på följande sätt:

  • Vad – god ämneskunskap
  • Hur – didaktiska kunskaper
  • När – omdöme och metod efter situation

Leda undervisning

Här får lärarna ta del av filmer, texter och forskarkommentarer som visar att den framgångsrika läraren i stort sett gör liknande saker som den icke framgångsrika läraren. Den avgörande skillnaden som skiljer dem åt är att den framgångsrika läraren agerar vid rätt tillfälle med högre precision. I det här temat uppmuntras läraren att rikta blicken mot sitt sätt att leda undervisning och hantera utmanande situationer utifrån rubrikerna:

  • Hantera uppstart av ett arbetsområde
  • Hantera övergångar under en lektion
  • Hantera tjafs mellan elever
  • Hantera konflikt mellan elever

Fundera vidare

Ta gärna del av materialet på Skolverkets hemsida. Fundera på de frågeställningar som lyfts inom de olika temana. För dig som vill fördjupa dig ännu mer finns flera referenser att titta vidare på.
Skolutveckling genom kollegialt lärande - Skolverket Länk till annan webbplats.

Stöd för ledarskap i undervisningen - Skolverket Länk till annan webbplats.

Kontakta redaktionen

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt