Till innehållet

Kommunerna i Västsverige eniga om ny järnväg mellan Göteborg - Borås

Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte akuellt längre.
Nyhet publicerad: 20 jun 2023

Kommunerna längs järnvägsstråket Göteborg-Borås, Swedavia samt Västra Götalandsregionen tydliggör nu sin ståndpunkt i tio punkter till regeringen. Genom förslaget visar de västsvenska parterna enighet och betonar varför det är viktigt med en utbyggd järnväg.

Ett barn och en mamma tittar ut genom ett tågfönster

En av punkterna i förslaget till regeringen är att anlägga en ny station i centrala Mölnlycke. Genom förslaget kommer det att finnas möjlighet med pendeltåg till Mölnlycke, något som kommer att underlätta arbetspendling in till kommunen. Förslaget som sådant är en lösning som Härryda kommun har arbetat länge för.

– Jag är glad att vi lyckats förhandla fram ett förslag som ger Mölnlycke fantastiska pendlingsmöjligheter om regeringen beslutar enligt vårt förslag. Det innebär även att det inte blir en tunnel söder om stationsläget i Mölnlycke vilket många medborgare varit emot och oroliga över, säger Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Det är ett glädjande resultat att kommunerna har kommit överens. En järnväg mellan Göteborg och Borås är viktig på många sätt. Vi kommunalråd har stått upp tillsammans och fört fram kommunens åsikter på ett tydligt sätt. Det är med glädje jag kan konstatera att kommunerna i stråket är överens om att ett stopp i Mölnlycke är viktigt. Detta är första steget mot ett mer hållbart resande för våra kommuninvånare, säger Patrik Linde (S), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande.

Flera vinster med förslaget

Enligt kommunerna längs järnsvägsståket och de övriga samverkansparterna innebär förslaget att tågtrafiken i regionen kan utvecklas kostnadseffektivt samtidigt som antalet bussar mellan Göteborg och Borås minskas kraftigt. Restiden mellan Göteborg och Borås kortas till 35 minuter och Landvetter flygplats får ett terminalnära stationsläge. I förslaget finns också möjligheter till utbyggnad av fler stationer i framtiden.

Parterna bakom förslaget

Bakom förslaget står Västra Götalandsregionen, Härryda kommun, Göteborgs Stad, Mölndals stad, Marks kommun, Bollebygds kommun, Borås stad, Swedavia, Göteborgsregionens kommunalförbund och Boråsregionen Sjuhärads kommunalförbund.

Pressmeddelande Västra Götalandsregionen Länk till annan webbplats.

Västsvenskt ställningstagande om ny järnväg Göteborg-Borås Länk till annan webbplats.

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt