Till innehållet

Ioan Timsa

En gång i månaden presenterar Pedagog Härryda en intressant profil från våra verksamheter. Denna gång möter vi Ioan Timsa, vaktmästare på för- och grundskolor i kommunen.

Bild på Ioan Timsa.

Ioan tycker att han har ett utvecklande och roligt jobb som dessutom kommer barn, elever och personal till nytta. Antal år i kommunen: 1.

Kan du berätta om de vanligaste uppgifterna du gör i ditt arbete?

– De arbetsuppgifter som är vanligast är relaterade till reparationer, underhåll och byten av ljuskällor. Arbetsuppgifterna varierar ganska mycket beroende på vilken verksamhet det rör. Det är även en del snickerijobb, montering och flytt av möbler. Jag ansvarar för Ekdalaskolan, Båtsmansskolan och Vällsjöskolan, sen har jag även Pixbo förskola och Krokens förskola.

– När det gäller förskolorna så handlar det oftast om moment relaterade till deras inredning. Flytt av saker så att det passar verksamheten bättre eller förankring av inredning som behöver sitta fast. Ibland är det även möbler som ska skruvas ihop, whiteboardtavlor som ska sättas upp med mera.

– För skolornas del är det en del skadegörelse och slitage av saker som behöver repareras eller förnyas. Även där är det en del montering och förbättringsarbeten där personalen vill förändra för att det ska passa verksamheterna bättre.

Finns det några specifika områden eller utrymmen där du ofta behöver ingripa?

– Jag gör arbeten i alla typer av utrymmen. I de allmänna utrymmena är det många som rör sig så där är det en del slitage och skadegörelse som behöver åtgärdas på olika sätt. I salar och korridorer är det även en del måleri- och spackelarbeten som behövs utöver saker som behöver repareras, exempelvis delar av inredningen, dörrar etc.

– När det gäller kontoren är det oftast småarbeten det handlar om så som uppsättning av whiteboardtavlor och krokar.
Sedan finns det en del att göra även på skolgårdarna, mycket relaterat till lekredskap som behöver bytas ut eller lagas. Under dagar med snö på vintern, är det skottning som gäller.

Hur kan elever och lärare underlätta ditt arbete och bidra till en trivsam miljö?

– Bra kommunikation och framförhållning när det gäller vissa uppdrag är bra. Ibland uppstår skadegörelse, jag önskar att eleverna var medvetna om vilket arbete det krävs för att återställa något och kostnaderna för det så kanske de skulle låta bli att ha sönder saker.

– Rektorerna försöker tackla problemen med skadegörelse på olika sätt. Det är viktigt att eleverna och även att föräldrarna är medvetna om att det i slutänden är en stor kostnad som man kan undvika om man är mer försiktig, pengar som skulle kunna läggas på något annat för eleverna istället.

– Jag tycker det är roligt att jobba med något kreativt som är utvecklande och som kommer barn, elever och personal till nytta. Jag får frågor från verksamheterna om hur man skulle kunna lösa, installera och utveckla saker och miljöer på skolor och förskolor. Det blir ofta en positiv process som är givande och rolig. Så det är två olika sidor av mitt arbete, utveckling och återställning efter uppkomna skador.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Jag skulle säga att friheten är det bästa med mitt arbete. Att jag själv kan planera och lägga upp min arbetsdag utifrån ärenden som kommer in i vårt ärendehanteringssystem. Att få lägga upp en strategi och följa den, hur jag ska jobba, vad som ska prioriteras och vad som är viktigt är fantastiskt.

– Jag är väldigt intresserad av att bygga och skapa, snickeri är ett favoritämne. I mitt arbete får jag bredda mina kunskaper och kan bolla idéer med mina kollegor om hur man kan lösa vissa arbetsuppgifter. Det är ett utvecklande arbete där jag bland annat får lära mig mer om olika material och lösningar. Så friheten och utvecklingsmöjligheterna är definitivt det som är bäst tycker jag.

Vad tycker du skulle kunna bidra till att vi tar steg mot Sveriges bästa skola?

– Från min synvinkel så är det miljöerna på förskolor och skolor som jag kan bidra till genom min erfarenhet. Att det jag installerar på något sätt skapar nytta för barn, elever och pedagoger och har en positiv funktion för dem. Det kan handla om allt från praktiska lösningar till att det finns bra belysning på platser där eleverna kan sitta och läsa.

– Just när det gäller belysning ska den vara i bra skick. Även när vi inte får in några ärenden om belysning som har slocknat i korridorer eller andra utrymmen så vill vi att den fungerar bra överallt. Det ingår också i mitt uppdrag att jag går runt och tittar på vad som inte fungerar som det är tänkt och vad som skulle kunna göras bättre i lokalerna. Det finns mycket vi skulle kunna göra, utvecklingsmöjligheterna är stora, men det gäller att få tiden att räcka till.

Vad ska du göra efter denna intervju?

– Efter intervjun ska jag beställa en del till en lekutrustning som har gått sönder på Vällsjöskolan. Sen ska jag till Ekdalaskolan och sätta upp en annonstavla.

Samlingssida för månadens profil

Kontakt

Ioan Timsa, vaktmästare

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-01-22