Till innehållet

Glenn Castenbladh Rafors

Just nu är förskola och grundskola inne i period då övergång, samverkan och omvärld följs upp inom det systematiska kvalitetsarbetet. En person som i sitt uppdrag arbetar aktivt med att stötta elever inför val och riktningar i sina liv är Glenn Castenbladh Rafors. Glenn är studie- och yrkesvägledare och arbetar på Önnerödsskolan sedan sju år men är också samordnare för grundskolans studie- och yrkesvägledare i kommunen. Välkommen att möta honom en vanlig tisdag på jobbet!

Bild på Glenn Castenbladh Rafors

Vad betyder Sveriges bästa skola för dig?

– Jag tycker det är bra med ambitionen i kommunen, men borde vi inte sikta på att vi i Sverige ska ha den bästa skolan för alla våra elever? Utifrån mitt uppdrag handlar det om att alla elever får det stöd de behöver. Alla elever ska få möjlighet att nå så långt som möjligt!

– Härryda kommun är en del av en väldigt bra region där vi har många bra samarbeten som gynnar oss allihop. Tillsammans har vi möjlighet och förutsättningar att nå väldigt långt.

Är det någon byggsten inom Sveriges bästa skola som ni arbetar extra med just nu?

– Mest arbetar vi med kvalitetsarbetet just nu och hur vi kan nå en likvärdighet i kommunens grundskolor gällande hur studie- och yrkesvägledarna arbetar. Jag är samordnare för grundskolans studie- och yrkesvägledare här i kommunen och vårt årshjul är ambitiöst. Under årskurs 8 och 9 är ambitionen att vi träffar varje elev vid minst 12 tillfällen, mestadels i klass men också i mindre grupper och individuellt. Skolorna ser lite olika ut när det gäller förutsättningarna så utfallet varierar något i vad eleverna får ta del av på varje skola. Därav frågan kring likvärdighet i vägledningsarbetet. Jag uppfattar att vårt arbete tas på stort allvar av arbetsgivaren vilket i förlängningen gynnar eleverna.

Studie- och yrkesvägledning är numera hela skolans ansvar. Vad betyder det?

– Vi syvar, som vi ofta kallas, ansvarar primärt för vägledningen i snäv bemärkelse som handlar om information och vägledningsinsatser för att ge eleven valkompetens inför studie- och yrkesval. Här ges den enskilde eleven möjlighet att reflektera över sig själv i relation till olika framtidsvägar. Merparten av det arbetet sker i åk 8 och 9 då elevernas motivation ökar i relation till de val som ska göras.

– Vägledningen som bedrivs enligt styrdokumenten utifrån hela skolans ansvar kallas för vägledning i vid bemärkelse och är en del av undervisningen. Det arbetet är mer generellt och handlar om att ge eleverna kunskaper och färdigheter som underlag för att fatta beslut om framtida studie- och yrkesval. Det kan t.ex vara undervisning som rör arbetslivet, studiebesök och aktiviteter som utvecklar elevens självkännedom. Det finns redan idag så mycket som lärare gör som ryms inom det breda vägledningsuppdraget och som också beskrivs i kommunens framtidsplan.

Vilket lärande är du inne i för tillfället? Både tillsammans med kollegor och för egen del i syfte att utveckla verksamheten på din enhet?

– I mitt uppdrag behöver oftast fokus ligga på framtiden för att vi ska kunna vara det stöd som eleverna behöver. Allt vi gör ska ju vara förebyggande! Därför ska jag, tillsammans med mina kollegor, börja sätta mig in i de nya ämnesbetygen som kommer på gymnasiet 2025.

– En annan stor fråga jag försöker fördjupa mig i är att vi inte dimensionerat utbildningsplatserna på gymnasiet efter vad arbetsmarknaden har behov av utan överdimensionerar de teoretiska utbildningsplatserna vilket inte gör ungdomarna anställningsbara. En paradox! Vi måste lyfta yrkesutbildningarnas möjligheter – både för eleverna och vårdnadshavarna. Jag och en kollega planerar för ett projekt där vi ska möta vårdnadshavarna på ett nytt sätt för att visa på ett annat sätt att tänka kring utbildningar och framtida yrkesval.

Vad innebär det att arbeta som studie- och yrkesvägledare?

– Att vara studie- och yrkesvägledare innebär att vara mitt emellan en massa olika viljor och förväntningar! Det finns så många som har förväntningar på oss utöver eleverna. Jag arbetar så att säga med unga människors drömmar, jag säljer hopp! Det kan vara svårt att ringa in yrket, det formas av verksamheten man är i och de man möter. Tidigare arbetade jag med äldre människor som skulle ut i arbetslivet och de hade också drömmar om vad man ville göra. Drömmar har ingen ålder!

Vad tycker du är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt arbete är mötet med människorna och att få prata om saker som har betydelse för dem. Det är få förunnat att få ha det som arbete. En lärare på studie- och yrkesvägledarutbildningen sa till mig en gång ”Ibland måste vi vara den som bär en människa”. Många av samtalen kan vara känslosamma eftersom det handlar om människors identitet. Karriär, i mitt tänk, är ju en människas livsresa och jag är med och visar på möjligheterna med den. Ibland behöver jag också vara den som ger en spark där bak så att det händer något – med värme såklart. Allt utgår ju från att jag gillar människor och det måste märkas när jag möter dem.

Vad ska du göra efter den här intervjun?

– Nu ska jag förbereda ett möte med alla studie- och yrkesvägledare i grundskolan. Vi träffas två gånger per månad och den här gången står antagningen till gymnasiet på dagordningen.

Samlingssida för månadens profil

Kontakt

Glenn Castenbladh Rafors, studie- och yrkesvägledare

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-03-21