Till innehållet

Rastaktiviteter och fritidsverksamhet som inspirerar och inkluderar

På Lunnaskolan i Landvetter har vi jobbat med planerade och strukturerade rastaktiviteter sedan 2017 och verksamheten har utvecklats med åren. Idag har vi en uppskattad och väl fungerande organisation för att få alla elever på skolan att ha meningsfulla raster och känna sig inkluderade i verksamheten. På vår skola ska ingen elev behöva gå ensam på rasten.

Bild på Lunnaskolan i Landvetter.

Varje fredag planerar vi kommande veckas aktiviteter. Flera parametrar tas i beaktande i planeringen, bland annat ska det vara fokus på rörelse, eleverna ska kunna gå in och ut ur leken när de vill, det ska vara relationsbyggande i flera led, det ska finnas ett brett utbud och aktiviteterna ska placeras på olika ställen på skolgården. Vi är noga med elevernas inflytande och delaktighet, därför finns en förslagslåda där de kan lämna förslag och idéer. Vissa veckor har vi önskeveckor då planeringen helt bygger på elevernas önskemål.

Leksaksbank

Vi har en leksaksbank fylld med olika leksaker som eleverna kan låna under rasten. Här finns allt ifrån olika bollar, spel och sandleksaker till gåhinkar, hopprep, förstoringsglas och samarbetsband. Vi har en egen budget som vi använder för att köpa in leksaker till banken.

Bild på leksaksbank på Lunnaskolan.

I leksaksbanken finns två elever från årskurs 3 på plats för att låna ut leksaker.

Elevinflytande

Eleverna i årskurs tre har ett utökat ansvar för aktiviteterna. Två elever står i leksaksbanken, lånar ut leksaker och ansvarar också för att ”slå på trumman” när det är dags att lämna tillbaka sakerna innan rasten tar slut. Många elever längtar till att de ska börja trean och få stå i leksaksbanken. Eleverna kan också ha ansvar under de ordnade aktiviteterna. Varje fredag har vi fredagsskoj med sång och då ansvarar en elev för att skriva upp intresserade på listan i tur och ordning. Sången är något som för övrigt har fått många elever att växa. Då har vi högtalare med musik och en mikrofon som eleverna får sjunga i. Det är modigt att ställa sig och sjunga för sina kompisar! Alla står då i en ring, lyssnar och applåderar efter varje uppträdande.

Andra aktiviteter som anordnas kan till exempel vara tipspromenader, hälsolopp, olika typer av utmaningar, hinderbanor, sifferstaffetter, musikdueller, hela havet stormar, fotboll, lavaboll eller olika former av jage.

Förutom leksaksbank och planerade aktiviteter ställer vi också fram lite olika saker till rasterna, till exempel styltor och rockringar. När skolan har exempelvis läs- eller matteveckor försöker vi koppla någon av aktiviteterna till temat.

Bild på elev och lärare på Lunnaskolans skolgård.

Dags att slå på trumman för att få in alla leksaker igen innan rasten är slut.

Rastschema

När rastschemat är beslutat inför kommande vecka sätter vi upp det på olika ställen på skolan och lägger det på Teams så att klasslärarna kan hämta ut det där och informera eleverna om vilka aktiviteter som är aktuella under veckan.

En mycket positiv effekt av de planerade rastaktiviteterna är att rasterna blivit lugnare och ingen elev behöver känna sig ensam. Ett kvitto på det är att antalet kränkningsanmälningar har minskat sedan skolan startade med rastaktiviteter.

Fritidsverksamhet

På Lunnaskolan finns det nio fritidshem. Vi som jobbar med rastaktiviteter jobbar på fyra av dessa fritids. Samarbetslekar som är kopplade till rastaktiviteterna som barnen känner igen har vi även under fritidstid emellanåt. Alla aktiviteter som genomförs har tydliga kopplingar till målen i läroplanen och det centrala innehållet. Gemensamt jobbar alla fritidshem med aktiva lov. Detta har Lunnaskolan gjort sedan fritidssatsningen 2018.

Det innebär att fritidsavdelningarna turas om att vara ansvariga för respektive lov enligt fritidshemmens årshjul. Syftet är att skapa meningsfulla och roliga aktiviteter som lockar många barn att delta i på loven.

Höstlovsaktivitet

Spökkampen (nu under höstlovet) är en av de aktiviteter som vi lärare på fritids tagit fram. Vi kommer bland annat att erbjuda följande lekar:

  • Sätt vårtan på häxan – blindbock (samma som sätt knorren på grisen).
  • Frankensteins verkstad – skruva ihop muttrar och skruvar så fort du kan.
  • Häxans tänder – ta så många karamellfärgade röda kikärtor du hinner på två minuter med klädnypor.
  • Pans Labyrint – samarbetslek med tennisboll i labyrintbana med olika hinder.

Vi erbjuder även Spökhinderbana med otäck musik och mörklagda fönster i gymnastiksalen under höstlovet. Mycket samarbete och besök på de olika avdelningarna sinsemellan sker även på loven.

Lärmiljöer

Många av våra fritidshem lägger ner mycket tid kring sina lärmiljöer och har planerat lokalen så att den ska vara både mysig, tilltalande, inspirerande och anpassad efter olika behov.

På två av våra fritidsavdelningar byggs det nu upp affärer för eleverna att vara i som en lärofylld lekmiljö. Barnen har givetvis varit med och skapat innehållet i affären själva, de har till exempel gjort bakelser/kakor i lera, gjort egna glassar av silkespapper och återvinningsmaterial som strutar, tillverkat och klippt ut egna pengar, gjort egna kreditkort och ritat skyltar till affären etc. Detta är ett mycket uppskattat projekt. Kön ringlar lång både till att handla men också till att få sitta i kassan.

En meningsfull fritid

Några fritidsavdelningar skriver nyhetsbrev och lägger ut bilder från verksamheten kopplat till läroplanen i Unikum till vårdnadshavare. Nyhetsbreven talar om vad som hänt och vad som kommer att hända på fritids.

Några av våra fritidsavdelningar har även ett önsketräd där eleverna får skriva upp vad de önskar att göra under deras fritidstid. De aktiviteter som sedan gjorts flyttas ner som blad på marken vid stammen. Detta visualiserar barnens inflytande och påverkan på deras egen fritidstid som är så otroligt viktig att lyssna på.

Till sist vill vi bara säga att vi brinner för att våra elever ska få meningsfulla raster och en meningsfull fritid och vi är väldigt stolta över vår verksamhet!

Skribenter

Ida Svanfors, Sophie Lundin, Joakim Palmerén, Heléne Björk och Emelie Gustafsson.

Kontakt

Ida Svanfors, lärare i fritidshem

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-04-23