Till innehållet

Lovskola – en möjlighet till ökad måluppfyllelse!

För de flesta elever är sportlovet en tid för återhämtning och välförtjänt vila. Så är det även för eleverna på Fagerhultsskolan i Hindås, men några elever kommer ändå till lovskolan som anordnas under några dagar på höst-, sport och påsklov. Trots att de allra flesta elever ser fram emot ledigheten är det ändå glada miner och arbetsvillighet på de elever som tackat ja till erbjudandet om lovskola.

Bild på en tom korridor och matsal på Fagerhultsskolan

Organisering av lovskolan

Under sportlovet i år riktade sig lovskolan främst till elever i årskurs nio som riskerar att inte nå målen, men även till elever i årskurs åtta. Lovskolan fokuserar ämnena svenska, matematik och engelska, men vi möjliggör även omprov eller stöd i genomomförande av uppgifter i övriga ämnen. Under detta lov organiserades lovskolan under två dagar, måndag och tisdag, mellan klockan 9.00 och 14.00. Eleverna arbetade i pass om 45min och åt gemensam lunch i Bistron, vår matsal på skolan. Lovskolan är frivillig för eleverna att delta i men utgår från en stark rekommendation från undervisande lärare till berörda elever i syfte att möjliggöra måluppfyllelse.

Organiseringen av själva lovskolan startar ca tre veckor innan lovskolan med att ett erbjudande om lovskola skickas ut till vårdnadshavarna, som sedan anmäler sitt barn. I samband med att information går ut till vårdnadshavarna får lärare som önskar arbeta under lovskolan meddela intresse till rektor. Henrik Korhonen, skolans elevkoordinator, arbetar varje lovskola tillsammans med två andra lärare. Vi har haft mellan 10 och 20 elever anmälda till lovskola och i år deltog ca 12 elever. Även om målet är att alla elever ska kunna tillägna sig den ordinarie undervisningen fullt ut så hoppas vi att fler elever inser fördelarna med denna insats. Vi ser också att vårdnadshavarna är viktiga i processen och att en tidig dialog mellan hem och skola bidra till att fler elever ser möjligheterna i att delta i lovskola.

Utvecklingen av lovskolan - en process

Redan Fagerhultsskolans första år organiserades lovskola, då under påsklovet. Elevkoordinatorn samordnar lovskolan, vilket innebär att sammanställa antal anmälda elever och samla ihop det material och de uppgifter från undervisande lärare som eleverna ska arbeta med. Elevkoordinator Henrik har varit med i utvecklingen av lovskolan och säger att ”vi över åren jobbat fram en bättre och mer effektiv planering för ämneslärare så att de elever som deltar verkligen får möjligheten att ta igen förlorad kunskap eller visa fördjupade kunskaper”. Sedan första gången vi anordnade lovskola har vi utvecklat rutinerna från organisering till anmälan och genomförande och nu kan lärandet fokuseras mer. ”I början så handlade det mer om att sätta rutinerna och eleverna som deltog var mer i ett görande än ett lärande” beskriver Henrik utvecklingen av lovskolan.

Att elever inte når målen i ämnena har oftast flera orsaker och för mig som rektor är det viktigt att på olika sätt skapa förutsättningar för eleverna. Lovskolan är en del i arbetet mot ökad måluppfyllelse. Jag ser lovskolan som en möjlighet för elever att både ta igen förlorad kunskap eller kunna ges möjlighet att komma i kapp i studierna. Att genomföra lovskola under året och på elevernas hemskola ser jag som ett viktigt komplement till övrig undervisning och övriga stödinsatser. Jag tror på att det sammantaget skapar möjligheter för lärande och förutsättningar för ökad måluppfyllelse!

Kontakt

Sandra Söderberg, rektor Fagerhultsskolan

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-02-29