Till innehållet

Undervisningens betydelse för elevens närvaro

Artikel publicerad: 14 dec 2023

Elevers frånvaro är idag en av de stora utmaningarna inom svensk grundskola. Under vecka 44 samlades alla grundskolor i kommunens östra delar till en gemensam förmiddag där fokus var på hur närvaron kan främjas av kvaliteten i undervisningen.

Bild på några händer.

Hällingsjöskolan, Fagerhultskolan, Hindåsskolan och Rävlandaskolan har under många år hållit fast vid att träffas en gång per år utifrån utvecklingsfrågor i ett F-9 års perspektiv. Skolornas rektorer lyfter i inledningen av dagen, vikten av att alla i de östra delarna har samsyn och tar stöd och hjälp av varandra i det pedagogiska uppdraget.

Gemensam träff i östra kommundelen

Det var trångt i Hällingsjöskolans matsal när alla lärare möttes på morgonen. Inför träffen hade lärarna förberett sig genom att läsa en del av en rapport från Ifous (länk i slutet av artikeln) och funderat över sin vardagspraktik. Många var förväntansfulla och uttryckte att det är kul att ses igen och få möjlighet att utbyta erfarenheter och tankar. ” Oftast vet vi vad vi ska göra för något, men det svåra är hur det ska gå till”, uttryckte en lärare det. ”Visst kan vi främja närvaro genom undervisningen, men det behöver översättas till mitt klassrum och utifrån min undervisning.”

Önskan om att mötas kommer främst från lärarna som vill förstå varandras verksamheter bättre, både mellan skolor och stadier. Det är viktigt att samarbeta för att kunna öka måluppfyllelsen och likvärdigheten i kommunens östra delar betonar rektorerna, men också att få ta del av varandras förutsättningar både gällande lokaler och organisation.

Samtal i ämnesgrupper

Ämnesgruppernas dialoger utgår från nedanstående frågeställningar. För att samtalet ska hålla sig till det som är i fokus utses en linjedomare i varje grupp med uppdrag att hålla gruppen till den för stunden givna frågan och inte sväva ut allt för mycket i berättelser om olika elever.

  • Hur arbetar du med trygghet och studiero kopplat till din undervisning för att främja närvaro?
  • Hur arbetar du med den fysiska lärmiljön för att främja närvaro?
  • Hur säkerställer du undervisningens kvalitet för att främja närvaro?
  • Hur arbetar du med ditt ledarskap i klassrummet för att främja närvaro?

Dokumentationen från gruppernas samtal är ett bra och viktigt underlag för det fortsatta utvecklingsarbetet i de östra delarna.

Samlade erfarenheter och utmaningar

Lärarna beskriver i sina samtal hur viktigt det är med strukturer och förutsägbarhet för att eleverna ska känna trygghet men också få studiero. PAX och PALS, metoder för att ge läraren verktyg som ger fler elever en bra skolgång, har hjälpt till att skapa det i de klasser där det används. Generellt beskrivs att läraren måsta vara medveten och fokuserad i sitt ledarskap för att ge eleverna de förutsättningar som krävs för att skapa trygghet och studiero. Den pedagogiska lärmiljön behöver vara tillåtande och ha ett inbjudande klimat där eleverna ska kunna göra fel som en del av lärandet.

Gällande den fysiska lärmiljön så delger lärarna varandra tankar om hjälpmedel för eleverna, möbleringens betydelse och klassrummens utsmyckningar. Delarna påverkar elevers möjligheter att kunna vara en del av skolmiljön och att kunna ta till sig av undervisningen. När lärarna beskriver en undervisning som främjar närvaro så handlar det mycket om att eleverna ska vara delaktiga i allt från syftet med undervisningen till hur man arbetar under lektionen med variation och anpassningar utifrån elevernas förutsättningar. En utmaning som lärarna lyfter är att hitta en undervisning som når alla elever i klassrummet. Ibland kan det vara svårt då en del elever har så specifika behov men det kan också bero på att man som lärare inte har den ämneskompetens som krävs. Då är det svårare att inspirera genom undervisningen eftersom man blir mer fokuserad på innehållet än själva didaktiken.

Våga pröva nytt!

Under gruppsamtalen träffas rektorerna och samtalar om vikten av att hålla fast vid dessa gemensamma träffar. ”Vi hoppas att man som lärare får med sig ett frö från samtalen och vågar förändra något i sin undervisning, även om det bara är något litet, säger en av rektorerna. ” Det är så lätt att vi blir hemmablinda och avfärdar varandra, både lärare och rektorer, med att vi redan gör allt som ges exempel på. Ett nästa steg är att inte bara nöja oss med att göra något nytt utan också ta redan på hur eleverna märker av det och uppfattar det.”
I utvärderingen är det tydligt att lärarna ser fram emot fler gemensamma träffar. Några grupper önskar också att ses i ämnesgrupper över hela kommunen framöver. Många erfarenheter har delats, flera kontakter har knutits och förståelsen har ökat för skolornas olika förutsättningar. Artikeln får avslutas med en insikt från en av lärargrupperna - vi behöver ta elevperspektivet för att få en större palett i vår planering av undervisning!

Frågor att samtala vidare om

Använd gärna samma frågor som lärarna i de östra delarna fick vid sina gruppsamtal.

Fördjupningsmaterial

Ifous är ett fristående branschforskningsinstitut som grundades 2011 med fokus på (och vad namnet står för) Innovation, forskning och utveckling i skola och förskola.

Ifous fokuserar: Skolnärvaro Länk till annan webbplats.

Kontakta redaktionen

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt