Till innehållet

Språkundervisning som gör skillnad

Artikel publicerad: 21 aug 2023

Språkutveckling är inte en individprestation utan ett samarbete!* Detta var något som genomsyrade den förmiddag som all personal i förskola, pedagogisk omsorg och öppen förskola, tillsammans med ytterligare inbjudna gäster från sektorn, fick vara med om i förra veckan.

Bild på en grupp barn som sitter och lyssnar när en pedagog läser ur en bok.

Barns språk- och kognitiva utveckling är starkt kopplade till den sociala miljö de befinner sig i. Leken är en central och motiverande aktivitet i förskolan, men barn med språkutmaningar kan behöva extra stöd för att delta. Pedagoger spelar därför en avgörande roll som språkliga förebilder och samtalspartners för barnen. Det är viktigt att alla som kommunicerar med barn har kunskap och strategier för att främja deras språkutveckling.

Språkutvecklande arbetssätt

Just det långsiktiga arbetet kring språkutvecklande arbetssätt var i fokus under den första halvan av förskolans uppstartsförmiddag på stängningsdagen den 14 augusti. Vi som närvarade fick ta del av Karolina Larssons föreläsning Språkundervisning som gör skillnad! Undervisningsstrategier och förhållningssätt för alla barns språkutveckling. Karolina är legitimerad logoped och arbetar som språk-, läs- och skrivutvecklare i Halmstad kommun. Dessutom skriver hon böcker för både barn och vuxna och doktorerar i logopedi vid Lunds universitet.

Bild på Karolina Larsson.

Karolina Larsson föreläste för personal inom förskola och pedagogisk omsorg.

Vikten av samarbete

Redan i inledningen av förmiddagen lyfte Hasby Lyrhem, verksamhetschef, vikten av gemenskap och samarbete som vägar till en likvärdig utbildning för alla barn. Genom god kvalitet i språkundervisningen kan vi faktiskt göra skillnad och bidra till förutsättningar för fullföljda studier för alla barn och elever. Även alla rektorer presenterade sig och hälsade sin personal välkomna till ett nytt läsår tillsammans.

Bild på en grupp rektorer.

Förskolornas rektorer tillsammans med verksamhetschef Hasby Lyrhem.

Ledningsgruppen har haft just språkutveckling som sitt gemensamma lärande under ett par år. Nu är tanken att även pedagogerna ska gå in i arbetet på bred front. Vi gör redan jättemycket som är bra, poängterade Hasby. Nu behöver vi kartlägga det vi gör och det vi behöver arbeta vidare med och sedan bli ytterligare lite bättre på varje position och tillsammans utveckla verksamheten lite i taget. När Karolina efter föreläsningen fick frågan om det är en enskilt viktig sak hon vill skicka med till pedagogerna, så handlar det också om små steg:

- Gör det språkliga utvecklingsarbetet greppbart och ha roligt tillsammans så att vi orkar hålla i.

Språknivån måste vara anpassad för barnet

Karolina Larsson lyfte tidigt i sin föreläsning fram vikten av att utgå från barnets språknivå och att vi vuxna behöver anpassa vårt språk och vårt stöd till barnen. Är språket för svårt blir det också svårt för barnet att ta in och bearbeta språket. Om vi tvärtom använder ett för lätt språk sker ingen språklig utveckling hos barnet. De flesta av oss tror att vi för språkutvecklande samtal med barn. Forskningen visar dock att det är få av dessa samtal som verkligen utmanar, och därmed utvecklar, barns språk. Karolina berättar också att den vanligaste orsaken till språksvårigheter är bristande stimulans.

För att kunna vara språkliga förebilder för barnen och bedriva en god språkundervisning, menar Karolina att det, som i så många andra fall, krävs att vi tillsammans skapa systematik och struktur. Vi behöver observera, kartlägga, lyssna, spela in och filma. Och självklart också följa upp och utvärdera vad vårt arbete leder till för varje enskilt barn.

Därefter fick vi ta del av många konkreta exempel på hur vi kan arbeta språkutvecklande i förskolan inom framför allt de två nedersta stegen i språkutvecklingstrappan, dvs. språkets funktion och innehåll, men också en del kring språkets form.

Bild på språktrappan.

Mer om språkutveckling

Vill du själv läsa om barns språkutveckling och ta del av Karolina Larssons strategier så har hon publicerat böckerna Att få barnets språk att växa och Språklig förebild i förskolan.

Frågeställningar att arbeta vidare med

- Vad är nuläget i vår språkundervisning?
- Vad behöver vi utveckla tillsammans?
- Vad börjar vi med som första steg?
- Hur gör vi utvecklingsarbetet greppbart och roligt?

*Barbro Bruce, logoped och fd. professor, Högskolan i Kristianstad, författare och föreläsare om barns språk, läs- och skrivutveckling

Skribenter

Susanne Karlsson Bandelin
Anders Uvebrant

Kontakta redaktionen

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt