Till innehållet

Påsklov på fritidshemmet

 

Artikel publicerad: 11 apr 2024

Trots påsklov rådde det full aktivitet på Furuhällsskolan. På fritidshemmet möttes elever och personal för en fullspäckad vecka med påsklovsaktiviteter.

Bild på elever i idrottshallen.

För Jacob Runnerström, lärare på Furuhällsskolans fritidshem, och hans kollegor är lovveckan en möjlighet att stärka elevernas välbefinnande och ge dem tillfälle att bygga värdefulla relationer, vilket väl speglar Furuhällsskolans anda av inkludering och trygghet. Pedagog Härryda träffade Jacob för att prata om påsklovsaktiviteterna under lovveckan.

Jacob har arbetat i snart tre år på skolan och stormtrivs vad det verkar, det verkar även eleverna göra som har fullt upp med olika aktiviteter på påsklovet. Trots att vädret inte blev så vårlikt denna vecka strålade solen på onsdagen från en klarblå himmel och glittrade på den nyfallna snön. Lite vårkänsla fick man ändå tack vare alla påskkärringar som höll ordning bland barn och aktiviteter.

Bild på Jacob Runnerström ute på skolgården.

Jacob Runnerström tycker att lovveckor ger både barn och personal tillfällen att bygga värdefulla relationer med varandra.

Påsklovsaktiviteterna

Fritidsverksamheten på Furuhäll består av fem avdelningar indelad efter elevernas ålder: förskoleklass, årskurs 1, 2, 3 och fritidsklubben för de äldre eleverna upp till årskurs 6. Av strax under 200 elever som brukar delta på fritidsverksamheten var denna vecka cirka 80 anmälda. Fritidshemmet brukar alltid ha speciella evenemang under loven och denna vecka bjöds det under onsdagen på flera olika aktiviteter. Eleverna var indelade i åldersblandade tvärgrupper som fick besöka olika stationer som till exempel ansiktsmålning, äggkastning, tipspromenad och stafett. Dagen avslutades med glass. Tidigare under veckan var det spelhåla i bamba med Kahoot, hinderbana i idrottshallen och senare i veckan grillades det hamburgare i Sagoparken.

Att bygga självkänsla

Under en vanlig skolvecka är eleverna oftast trötta enligt Jacob, de kanske behöver tid för rekreation men man brukar ändå alltid ha en planerad aktivitet varje dag, vilket i så fall kan vara pyssel eller något annat mer stillsamt. Jacob upplever att eleverna har högre krav på sig själva idag samtidigt som de har mindre tilltro till sin egen förmåga, pressen är stor från alla håll och där spelar fritidsverksamheten en viktig roll för att stärka dem. En meningsfull fritid är avgörande för att i barndomen bygga sociala färdigheter menar Jacob, det är en grundläggande pusselbit för att bli en trygg vuxen som kan samarbeta med andra och få förståelse för att vi kanske tycker och tänker olika men att vi trots det respekterar varandra. Fritidsverksamheten samverkar även med skolan genom bland annat “kompissamtal” där man kan ta upp besvärliga situationer som kan vara svåra att prata om, som konflikter eller sina känslor. Hur hanterar man sitt känslospektra?

Från ung till äldre

På Furuhäll tycker man att det är viktigt att det finns en progression under åren på fritidshemmet, ju äldre eleverna blir, desto större ansvar får de. Under läslovet, då det var halloweentema, gjorde de äldre en spökvandring i källaren som var lite för läskig för några av de yngre eleverna. Men uppenbarligen lyckad. Under påsklovsveckan fungerade de äldre eleverna som funktionärer där de bland annat gjorde ansiktsmålningar på de yngre. Att bygga relationer mellan olika åldersgrupper är ännu en viktig pusselbit för att ge eleverna trygghet och bygga självkänsla och självförtroende.

- Det viktigaste är ju att det blir bra människor, säger Jacob Runnerström, lärare på Furuhällsskolans fritidshem.

Vad tyckte eleverna om påsklov på fritidshemmet då? En pojke i årskurs 2, för dagen iklädd gröna kaninöron, tyckte att det hade varit jättekul. Han kom precis från ansiktsmålningen och hade bråttom till nästa aktivitet och hade därför inte tid att prata så mycket mer.

Det är bara att hålla med Jacob om att “den där Furuhällsandan är något speciellt som man känner direkt”.

Länkar

Skolverket: Fritidshemmet, en samtalsguide om uppdrag, kvalitet och utveckling, pdf Länk till annan webbplats.

Skolverket om fritidshemmet Länk till annan webbplats.

Kontakta redaktionen

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt