Till innehållet

Elever hjälpte företag att närma sig målen i Agenda 2030

Artikel publicerad: 15 dec 2022

Under hösten har elever i årskurs 8 på Ekdalaskolan, Fagerhultsskolan och Rävlandaskolan deltagit i projektet Tillsammans för Agenda 2030. I projektet samarbetar skolklasser och lokala företag för att öka kunskapen och samverkan kring de globala målen för hållbar utveckling.

Bild på de globala målen

Konsulter åt företag

Under arbetet med Tillsammans för Agenda 2030 agerar eleverna som konsulter åt företag som vill lära sig mer om hållbarhetsarbete. Eleverna informerar företagen om FN:s globala mål för hållbar utveckling - Agenda 2030 och arbetar fram konkreta förslag på hur företagen kan agera för att bidra till målen. Förslagen som eleverna tar fram redovisas för företagen och inbjudna gäster på olika platser i kommunen. Under december ställs delar av elevernas arbeten ut i Mölnlycke kulturhus. Totalt har 11 klasser och ca 260 elever medverkat i projektet under hösten.

Uppstart

Skolornas arbete med Tillsammans för Agenda 2030 inleddes med en uppstartsträff i augusti. På träffen fick de medverkande skolorna veta vilka företag som var med i projektet, information om projektet och dess syfte. Under dagen fick skolorna också veta mer om miljömål och om hur de kunde lägga upp arbetet med projektet. Arbetet med att ta fram företag som ville medverka i projektet samt projektledning sköttes av verksamhetsutvecklare inom sektor utbildning, kultur och fritid.

För att underlätta arbetet har skolorna använt sig av en gemensam Teamskanal där mycket av kommunikationen mellan projektledare och skolorna har skett. I kanalen har även tidigare års elevarbeten funnits att inspireras av.

– Vi har tittat på tidigare elevarbeten och hämtat inspiration från dem för att inte behöva ta fram helt nya koncept. Jag har varit med i projektet en gång innan så jag var insatt i vad som krävdes av både elever och av oss pedagoger, säger Pernilla Höjer, lärare i matematik/no och teknik på Ekdalaskolan.

Upplägg på Ekdalaskolan

På Ekdalaskolan arbetade eleverna med att ta fram förbättringsförslag åt Härryda Energi, Lexit group, Emerson, Yorkland ref samt Servi Teknik. Eleverna har arbetat med Agenda 2030 tidigare och när höstterminen startade så började de med att repetera vad Agenda 2030 och de globala målen innebär.

För att få en djupare inblick i företagens verksamheter så bokades ett studiebesök in på de medverkande företagen. Klass 20B på Ekdalaskolan gjorde arbeten åt företaget Lexit group som ligger i Mölnlycke. Företaget tillverkar bland annat etiketter till produkter och emballage.

Under studiebesöket hos Lexit group fick eleverna först en presentation av företaget innan de fick gå ner till tillverkningen och se hur själva produktionen gick till.

– Det var en lärorik erfarenhet för eleverna att få se tillverkningen. De fick ta på sig skyddsutrustning med rockar, hårnät och tossor. Bara det var en upplevelse för eleverna, de hade inte besökt en sån miljö tidigare, säger Pernilla Höjer.

Efter rundvandringen fick eleverna möjlighet att ställa frågor till Lexit group om verksamheten. Efter studiebesöket efterarbetade klassen besöket för att inte glömma vad de sett och för att eleverna skulle få dela med sig av sina upplevelser från besöket. Eleverna delades sen in i fyra grupper och började att ta fram förslag på vad de tyckte att företaget skulle kunna göra på andra sätt.

– I projektet har vi jobbat i grupper och kommit på saker som vi tycker att Lexit group kan förbättra utifrån det vi såg vid vårt besök, säger Olivia i klass 20B.

Temavecka

För att jobba vidare med projektet så hade eleverna en temavecka där de arbetade med sina förbättringsförslag. Veckorna innan temaveckan inkluderades projektet i olika ämnen, bland annat i matematik där de pratade om energiförsörjning, kilowattimmar och räknade på elförbrukning, energiskatter och moms. I svenskan fick eleverna arbeta med retorik, presentationsteknik och argumenterande tal och i bild fick eleverna bland annat kunskaper om hur man arbetar med färger, konstraster och hur man kan designa en affisch för att fånga betraktaren.

– Vi började med att fundera på vad företagen skulle kunna göra annorlunda, sen arbetade vi utifrån idéerna som vi kommit på och valde den som vi tyckte var bäst, säger Gunnar i klass 20B.

Under temaveckan arbetade eleverna koncentrerat i tre heldagar med bland annat research, komma på förbättringsförslag, ta fram en presentation och affisch samt att öva på att hålla sina presentationer. Att arbeta hela dagar med ett ämne var nytt för eleverna som vanligtvis går från lektion till lektion.

– Att arbeta med Tillsammans för Agenda 2030 var så mycket mer än att jobba med miljömålen. Det gav mycket utrymme för reflektion och även arbetslivserfarenhet för eleverna som inte är vana att ta sig an uppgifter på det här sättet, att sitta hela dagar och arbeta koncentrerat med en uppgift, säger Pernilla Höjer.

Det för eleverna ovana arbetssättet med projektet uppskattades av eleverna.

– Det var allmänt en god stämning under arbetet med Tillsammans för Agenda 2030. Vår grupp hade ganska kul. Vi brukar inte hänga ihop på rasterna annars, men det var roligt att prata och arbeta med varandra under projektet, säger Gunnar i klass 20B.

– Det var också roligt att jobba med presentationerna, tillägger Emma i klass 20B.

– Vi jobbade med att förbereda presentationerna under tre dagar. Vi arbetade även med projektet på några lektioner också, säger Olivia klass 20B.

Förbättringsförslag

Klass 20B på Ekdalaskolan tog fram fyra förslag på hur Lexit group kan jobba för att närma sig målen i Agenda 2030.

  • Gym och kost: På arbetsplatsen fanns mat- och godisautomater som eleverna ville byta ut mot automater med nyttig och närproducerad mat. Gruppen förslog även att företaget skulle bygga ett eget gym på företaget. För att finansiera bygget skulle de använda personalens friskvårdsbidrag. Enligt elevernas beräkningar skulle de ta tre år för företaget att nå break even.
  • På två hjul: Eleverna föreslog att företaget skulle skaffa tjänste-elcyklar för att bidra till en mer hållbar vardag med minskade utsläpp. Upplägget skulle bli billigare för företaget än att ha tjänstebilar samtidigt som det bidrar till ökad vardagsmotion för de anställda. Personal som inte har möjlighet att cykla skulle få subventionerade busskort.
  • Trivsel: För ökad trivsel på arbetsplatsen föreslog eleverna att företaget skulle ordna bättre inomhusmiljöer, ha en trivselgrupp som anordnade aktiviteter, ett hobbyrum att nyttja under pauser, bord utomhus att sitta vid samt att företaget skulle arbeta med hur de kan öka trivseln på arbetsplatsen.
  • Hörselskydd med mikrofon: När eleverna gick en rundtur i produktionen upplevde de att det var en väldigt hög ljudnivå i lokalen. Det var svårt att kommunicera och koncentrera sig. För att komma tillrätta med det föreslog eleverna att personalen skulle använda hörselskydd med mikrofon. Det skulle göra det lättare att kommunicera och samtidigt förebygga hörselskador.

Öva på redovisningarna

För att få en vana och ett flöde i sina presentationer så fick eleverna öva på sina redovisningar inför sina klasskompisar. Efter presentationerna fick eleverna respons på sina presentationer, därefter fick de öva mer och presentera ännu en gång för sina klasskompisar. Sen bjöds elevernas föräldrar in till skolan och eleverna fick hålla sina presentationer två gånger inför föräldrarna.

– Det var häftigt att se hur bra eleverna genomförde sina presentationer. När de använde sin presentationsteknik så var det som ett samtal mellan eleverna. Vårdnadshavarna var lyriska för de hade aldrig hört sina barn prata på det här sättet tidigare, säger Pernilla Höjer.

När det några veckor senare var dags för eleverna att hålla sina presentationer för företagen så hade de redan redovisat fyra gånger inför andra vilket gav dem erfarenhet och trygghet.

– Innan slutpresentationen för företagen fick göra vår presentation ganska många gånger, både för föräldrar och andra elever. Jag tycker att det var svårare att hålla presentationen inför våra föräldrar som man känner på ett annat sätt, säger Emma klass 20B.

– Jag tycker att det var lite svårare att presentera för klassen i början men när vi höll presentationen inför föräldrarna tycker jag att det inte var så svårt, lite nervös var jag men det var inga problem, säger Gunnar klass 20B.

Redovisning inför företagen

Två veckor efter Ekdalaskolans temavecka var det dags för eleverna att hålla sina presentationer för företagen. Ekdalaskolan höll sina presentationer på Mölnlycke kulturhus inför en blandad publik. De andra medverkande skolorna höll sina presentationer på Fagerhultsskolan i Hindås och i Landvetter kulturhus.

Efter presentationerna fick företagen ställa frågor om elevernas förslag och ge återkoppling på presentationerna. I vissa fall hade företagen aldrig tänkt på de här delarna som eleverna presenterade. En del av förslagen var områden som företagen redan tänkte kring men att eleverna hade de lagt till ytterligare dimensioner i sina förslag.

– Upplägget med att ta fram förbättringsförslag åt företagen ledde till att eleverna tyckte att deras arbeten var viktiga. De arbetade med något som kan komma till användning på riktigt. Projektet har varit ett helhetskoncept som har varit lärorikt och gett mycket för eleverna mer än just hållbarhetsmålen i sig. Det här har varit ett arbete som vi på Ekdalaskolan själva aldrig hade kunnat genomföra. Stödet från verksamhetsutvecklare på kommunen och medverkande företag har varit avgörande, avslutar Pernilla Höjer.

Utställning för allmänheten

Affischerna som eleverna tog fram i arbetet med Tillsammans för Agenda 2030 finns under december månad utställda i Mölnlycke kulturhus.

Mer om Tillsammans för Agenda 2030 och kommunens miljöarbete.

Kontakta redaktionen

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt