Konstverk i Mölnlycke A-J
6-5
Plats: Wallenstam arena
Konstnär: Jesper Nyrén
Placeringsår: 2021
"Utgångspunkten för verket är SM-finalen 2016 där Pixbos damlag vann med 6-5 mot Mora. På en yta som motsvarar spelplanen har bollens rörelse kartlagts. Varje gång bollen bytt riktning har den punkten markerats på ytan, som en koordinat på en karta. Mellan alla dessa punkter har streck dragits så att ett nät av linjer bildats. Utifrån dessa linjer har målningens komposition skapats.
Målningen gestaltar spelets skiftande och oförutsägbara förflyttning i rummet. Fram och tillbaka och från sida till sida med ständiga brytningar och passningar. Verket hämtar sin energi och dynamik från det som händer på planen och blir till en bild som både är lekfull och bunden till en tydlig struktur."
www.jespernyren.com Länk till annan webbplats.
Hitta hit Länk till annan webbplats.
Arton
Plats: Mölndalsån, Mölnlycke centrum
Konstnär: Lars Kleen
Placeringsår: 2002
"Arton är en grupp huskroppar. De står i Mölndalsån. De olika nivåerna i vattnet ger skulpturen olika uttryck. Vid lågvatten liknar gruppen en samling höghus och vid högvatten kanske en översvämmad by."
Grunden för Lars Kleens idé var att utnyttja de stora nivåskillnaderna mellan hög- och lågvatten i ån: Genom höjdskillnaderna förändras konstverket ständigt. Vad konstverket föreställer vill konstnären helst överlåta till betraktaren att uttyda. Alla tolkningar är lika sanna. Men många har kommit att se konstverket som just en vattenmätare.
Caesars och Ziggys plats
Plats: Nysäters förskola, Mölnlycke.
Konstnär: Åke Nordström
Placeringsår: 2008
Åke Nordström har gjort Caesars och Ziggys plats, "ett porträtt av mina två katter." De är gjutna i brons som patinerats. Katterna älskas av barnen på Nysäters förskola i Mölnlycke där de finns placerade. Barnen klappar, kramar, "matar" och tar väl hand om dem.
https://konstepidemin.se/artist/ake-nordstrom/ Länk till annan webbplats.
Hitta hit Länk till annan webbplats.
Cumulus
Plats: Mölnlycke kulturhus, Mölnlycke
Konstnär: Peder Istad
Placeringsår: 2022
Den röda tråden
Plats: Rondellen Säterivägen/Biblioteksgatan
Konstnär: Leo Pettersson
Placeringsår: 2007
"Upprinnelsen till Den röda tråden är Mölnlyckes historia som textilbygd med bland annat spinnerier och färgerier. Så kom spolformen till, från spinnspolen. Byggd av sträckmetall i aluminium och rostfritt stål, är den sedan målad med ett antal horisontella band, i de tre grundfärgerna: rött, blått och gult plus vitt och svart. Där man urskiljer andra färger, överlappar grundfärgerna varandra eller så lyser bakomliggande färger igenom och skapar dessa. Formen kan även liknas vid en liten leksakssnurra, som i det här fallet växt i storlek och kan tänkas snurra runt på den scen som i detta fall rondellen utgör."
De ska va kul å komma till skolan
Plats: Furuhällsskolan
Konstnär: Hasse Ekdahl
Placeringsår: 2017
För uppdraget valde Hasse att arbeta med emalj, en teknik han använt sig av i flera andra offentliga arbeten. På Furuhällsskolan består hans emaljbilder av sammanlagt 23 plåtar. 18 stycken i den stora målningen på skolans gavel och resterande fem över skolans huvudentré.
"Jag har valt att kalla mitt verk 'De ska va kul å komma till skolan'. Jag hoppas att eleverna ska inspireras av denna välkomsthälsning och få lust att ta sig an dagens skoluppgifter."
Dioriten
Plats: Säteriskolan
Konstnär: Lore Nynnell
Placeringsår: 2016
"Skulpturen Dioriten finns på Säteriskolans gård. Dagtid som rekreationsplats för eleverna 6-11 år och utanför skoltid som uppehållsplats för allmänheten. Skulpturen är utför i Dioritsten med måtten H 90 - 50 cm, B 90-80-60 cm, L 300 cm.
Verket skulle samspråka med den befintliga miljön, inte minst med två välvuxna ekar som finns på platsen. Verket har en öppen och fri uttrycksform med möjlighet för många tolkningar, det inspirerar till lek och fantasi, och tål användning. På platsen finns också 5 plattor tillverkade i Dioritsten 40x40x5 cm med olika motiv inristade, dessa ersatte 5 befintliga betongplattor, och skapar en bra helhet som ett komplement till skulpturen."
http://nynnell.se
Dripp, dropp
Plats: Mölnlycke kulturhus
Konstnär: Gunilla Fridholm
Placeringsår: 2009
Konstverket Dripp, dropp är en pilaster som finns i Mölnlycke kulturhus. "Min uppgift var att skapa ett konstverk som
också fångar upp det vatten som kondenseras från projektorrummet i biosalongen/teatern. Jag har anpassat min pilaster till
den befintliga tegelväggen och den fångar upp inte bara vatten utan också ljud, musik och stoj som kan tänkas sippra ut från
teatern".
En väv av vågor
Plats: Massetjärn/Mölnlycke fabriker
Konstnär: Mats Olofgörs
Placeringsår: 2021
"För platsen invid Massetjärn, som är en del av Mölndalsån och vars flöde var förutsättningen för Mölnlyckefabrikens läge,
har jag utformat en skulptur vars vågformer flätar sig så att de även får karaktären av en väv, vilket var vad man till en
början producerade i fabrikerna. Min avsikt var att utforma en skulptur med ett starkt eget uttryck men som också kan vara
associativ med både virvlande vattenvågor och en böljande väv.
Skulpturen, som utförts i spegelpolerat rostfritt stål, har en mycket reflekterande yta vilket gör att dess böljande former
ständigt tecknar sig i olika mönsterbilder beroende på betraktningsvinkel, tid på dygnet och årstid.
Utifrån mitt formspråk, att laborera med repetitiva former och mönster, har jag här arbetat med 15 identiska vågelement där
varannan har vänts så att ett öppet mönster bildas. Detta gör att olika ljusschattering tecknar sig utifrån väder och
ljusförhållanden. Men framförallt så kommer skulpturen att spegla sin omgivning i ständigt skiftande färger och bilder."
http://olofgors.nu Länk till annan webbplats.
Fabel
Plats: Båtsmanskolan, Mölnlycke
Konstnär: Jill Lindström
Placeringsår: 2002
"Mitt verk på Båtsmansskolan ser jag som en social interaktion. Jag ville att eleverna skulle befinna sig på verket och
tillsammans med bronsfigurerna skapa ett nytt verk med sina kroppar. Jag har kallat verket Fabel eftersom figurerna varken
är djur eller människor, eller kanske både och. Det är bara att ta plats på betongen och se vart fantasin för dig, konversera
med bronsfigurerna eller bara sitt ner på betongsvampen."
www.jilllindstrom.se
Fritt fall
Plats: Hulebäcksgymnasiet, Mölnlycke
Konstnär: Maria Ängquist Klyvare
Placeringsår: 2005
"Vi består till 67% av vatten. Vi börjar våra liv i vatten och vi längtar alltid tillbaka. Bilden visar min son Theo, 17 år som
står på händerna i vatten - tyngdlös som om han var fritt svävande.
Jag ville i förslaget arbeta med tankar kring att våga släppa greppet. Det kan vara att våga bli vuxen och lämna barndomens
relativa ansvarslöshet och trygghet. Att våga släppa greppet kan också vara att våga leva med allt vad det innebär av smärta
men också av glädje och tillfredställelse.
Konstverket handlar även om att befinna sig mellan tillstånd, som Theo, med halva kroppen i luften och halva under vatten
- mellan två element. Det kan vara att befinna sig mellan att vara vuxen och att vara barn men även som förslaget, mellan
ute och inne.
Bilden har flera dimensioner och tål att fundera kring. Pixlingen gör att bilden inte blir uppenbar direkt och motivet är
möjligt att tyda på mer än ett sätt. Den komplexiteten tycker jag att ett offentligt konstverk ska ha."
www.mariaklyvare.se Länk till annan webbplats.
Johan
Plats: Hulebäcksgymnasiets gård, Mölnlycke
Konstnär: Inger Karlberg
Placeringsår: 1995
Inger Karlberg arbetar i brons och trä. Johan, som finns på muren till Hulebäcksgymnasiet "är gjord i brons och föreställer
en till synes inte alltför flitigt elev. Boken på hans mage har namnet Psykosocialt moratorium, fritt översatt; livet och skolan
är inte bara arbete och plugg - jag behöver också lugn och ro."
Landmärke
Plats: Hönekulla gård, Hönekulla byväg 4, Mölnlycke
Konstnär: Magnus Persson
Placeringsår: 2011
Landmärke är tillverkat av lackerat stål. "Skulpturen är en nutida vårdkase. Färgerna är tydliga och starka, associerar till sjömärken, olika signalsystem, totempålar. I mer abstrakt bemärkelse för den tankarna till utrop, glädje, dans, majbrasor, och har en sorts rytm i det kuperade landskapet. Skulpturen syns som ett kännetecken - ett landmärke - både på håll och i den omedelbara närheten."
www.magnuspersson.com Länk till annan webbplats.
Hitta hit Länk till annan webbplats.
Naturens ögon
Plats: Nysäter och Långetjärns höjd, Mölnlycke
Konstnär: Negar Shekastehband
Placeringsår: 2014
Tre skulpturer i ek från Mölnlycke, inspirerade av naturens organiska former och närliggande skogsområde. Konstverket kan liknas vid jättelika ögon. I mörkret tänds ögonens "iris" upp och håligheterna i ögats mitt blir till pupiller. Skulpturerna är det första offentliga verk som den Iranfödda konstnären Negar Shekastehband gjort i Sverige.
Nod
Plats: Råda torg, Mölnlycke.
Konstnär: Eva Hild
Placeringsår: 2016
Till Råda torg mitt i Mölnlycke har Eva gjort "Nod", en skulptur i aluminium. Nod som kopplingspunkt, knutpunkt, led eller förgrening eller från engelskans nicka (samtycka, bifalla, gilla).
"Skulpturen beskriver en rörelse där de tunga ändarna tar spjärn och den rörformade delen håller ihop, slår knut på sig själv. En cirkelrörelse, visserligen med en början och ett slut, men föränderlig beroende på hur man möter den. Man kan se det som olika ståndpunkter som ändå hänger samman, cirkelrörelsen kan liknas vid en organisk process och en slags kompromiss!"
www.evahild.com/ Länk till annan webbplats.
Oigo
Plats: Rullstenens förskola. Mölnlycke
Konstnär: Barbara Häggdahl
Placeringsår: 2015
Oigo betyder ”jag lyssnar” på spanska. ”Att göra en skulptur till en särskild plats är både svårt och roligt! Till Rullstenen var utgångspunkten tankar kring att lyssna, att ta emot och att omsluta. Jag har strävat efter en form som inbjuder till beröring och lek och som är öppen för barnens egna tolkningar.”
www.haggdahl.com Länk till annan webbplats.
Rymdresan
Plats: Tallgårdens förskola, Mölnlycke
Konstnär: Lena Nathorst Westfelt
Placeringsår: 2015
"Rymdresan. Två bärande pelare i ett lekrum som täckts med ca 3000 små klossar, målade med akryl. Det finns också inslag av andra former i trä, t.ex. kulor och en trappa. Min förhoppning är att verket ska väcka barnens fantasi, kanske om rymden!"
kc-vast.se/index.php/Kcvast/konstnar/205 Länk till annan webbplats.
Livets steg
Plats: Solstens daglig verksamhet, Mölnlycke
Konstnär: Vladimir Stoces
Placeringsår: 2020
Livets steg är en fortsättning på Vladimirs konstverk med fem par fötter som finns placerade utanför Solsten - daglig verksamhet. Likt den första delen från 2010 är också detta konstverk placerat på fem granitpelare.
"Mitt konstverk beskriver olika etapper i livet. Från de första stegen till vuxenvärlden. Med värme, kärlek och lite humor vill jag gestalta vår vandring på livets väg".
www.stoces.com Länk till annan webbplats.
Utan titel - Pia Köning
Plats: Barrskogens förskola, Mölnlycke
Konstnär: Pia König
Placeringsår: 2017
”Skulpturerna som är placerade i två grupper är tänkta som enskilda objekt och är därför placerade på var sin sten. Färgerna varierar, ibland för att förstärka dess innehåll – ibland för att uppnå det motsatta. Jag vill att de ska fungera som startpunkten för en fantasifull berättelse.”
De små skulpturerna "föreställer": Tält för cirkus, Kupa för bi, Elefantens byxa, Trappa med glid, Två toppar, Stort och litet träd samt Låda och rör.
https://piakonig.wordpress.com/ Länk till annan webbplats.
Vänner för alltid
Plats: Mölnlycke idrottshall, Mölnlycke
Konstnär: Captain Kriss
Placeringsår: 2019
Konstverket är en av tre muralmålningar som gjordes i kommunen inom projektet Artscape Saga, som pågick 2018-2019 och var ett samarbete mellan tolv av kommunerna i GR-regionen och Artscape. Sammanlagt målades då 34 verk av 27 konstnärer i dessa kommuner.
Artscape är en ideell organisation som arbetar för att göra konsten tillgänglig i den urbana miljön. De samarbetar med både svenska och internationella konstnärer och har genomfört flera större projekt i Sverige. Artscape Saga är Artscapes första projekt där konstnärer har fått förhålla sig till ett uttalat tema i sina val av motiv. Temat var folksagor från världens alla hörn och varje konstnär fick arbeta utifrån en saga för varje verk.
Captain Kriss (Kristian Douglas) från New Zeeland har gjort muralmålningen på Mölnlycke idrottshall. Den är skapad utifrån sagan "Vänner för alltid".
Utan titel - Charlotte Alexandersson
Plats: Hulebäcksgymnaset, huvudentrén, Mölnlycke
Konstnär: Charlotte Alexandersson
Placeringsår: 1995
Trollbuller och Trollbollar
Plats: Stenbrottet, Djupedal
Konstnär: SIMKA - Simon Häggblom och Karin Lind
Placeringsår: 2018
Uppdraget till konstnärsduon SIMKA - Simon Häggblom och Karin Lind – var att utföra en konstgestaltning för ett
trafikbullerskydd. Förutom att utgöra en väl sammanhållen helhet och binda ihop den nya bebyggelsen i området med den
befintliga, skulle bullerplanket också få sticka ut och upplevas som ett "uttryck i tiden".
”Ett bullerplank i klarrött – som en linje – som slingrar sig genom området längs vägrenen och upp på jordvallen, och som
skapar kontrast i alla årstider och väderväxlingar… Här och var sker oväntade avbrott i form av skulpturer på pelare som
tittar fram ovanför planket när man färdas längs med Benarebyvägen. Dessa skulpturer i form av stora bollar i ett svartvitt
optiskt mönster lyser på kvällen och kan upplevas som stora ögon. En del ´Trollbollar´ lyser upp skogsdungen vid den äldre
bebyggelsen och skapar ett nytt möte med naturen långs gång- och cykelvägen i det nybyggda området.”
www.simka.se Länk till annan webbplats.
Utan titel - Rousela Åhs
Plats: Ridå, Stora salen, Mölnlycke kulturhus
Konstnär: Rousela Åhs
Placeringsår: 1990
Ridån skänktes till Härryda kommun av Mölnlycke AB i samband med invigningen av Mölnlycke kulturhus
Sinne och minne - En golvmosaik
Plats: Kulturhuset, Mölnlycke
Konstnär: Lillemor Petersson
Placeringsår: 1990
I Mölnlycke kulturhus har Lillemor Petersson gjort en stenmosaik i biblioteksentrén föreställande två korpar. "De kan vara Hugin och Munin, Odins fåglar som varje morgon hämtar in kunskap till guden. Hugin och Munin betyder också håg och minne, förståndet - tanken och minnet, den ena blickande framåt och den andra tillbaka...
Stenläggningen har inspererats av de rika golvmosaikerna i S:t Markuskyrkan i Venedig. Fler än trettio olika sten- och marmorsorter har använts. Allt från småländsk diabas till persisk travertin".
Terese Anthin, kulturchef