Idag görs allt fler gångpassager istället för övergångsställen eftersom risken att skadas i en trafikolycka är dubbelt så stor när man korsar en gata på ett övergångsställe än på platser utan övergångsställen. En av orsakerna till detta är den falska trygghet som ett övergångsställe kan innebära.
Sedan lagen om att fordonsförare har väjningsplikt mot gående vid obevakade övergångsställen infördes, har olyckorna vid övergångsställena tyvärr inte minskat, snarare tvärtom. Vi som gående sänker helt enkelt vår uppmärksamhet och ser oss inte för lika noga som när vi korsar gatan på ett annat ställe.
Med gångpassager ökar den verkliga säkerheten eftersom bilister och gående måste samspela, söka ögonkontakt när det är möjligt, och ta hänsyn till varandra. På ordnade gångpassager med farthinder som sänker hastigheten ner till 30 km/h eller därunder är dessutom bilisternas benägenhet att släppa över gående ännu större, då de redan kör relativt sakta.
Ett övergångsställe är en plats där gående kan korsa en gata och som är markerad med vägmarkering eller vägmärke, eller både och.
Både bilister och cyklister har väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på ett övergångsställe. Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående. Tänk på att fordonsförare däremot inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett obevakat övergångsställe.
Som gående ska du ta hänsyn till fordonets avstånd och hastighet, samt att du ska passera utan dröjsmål. Övergångsställe kan användas för att öka framkomligheten för gående där trafikintensiteten är hög och antalet gående är relativt få.
En gångpassage är en plats där gående kan korsa en gata men där bilister inte har väjningsplikt mot gående.
Det finns inga särskilda vägmärken eller vägmarkeringar som reglerar en gångpassage. Samma regler gäller på en gångpassage som om du skulle korsa vägen var som helst, det vill säga att gående och cyklister har väjningsplikt, men också att fordonsförare ska anpassa hastigheten så att gående som redan börjat korsa gatan, ska beredas tillfälle att passera på ett säkert sätt. Som fordonsförare gäller att du inte får skapa onödiga risker för andra trafikanter samt att du ska anpassa hastigheten till omständigheterna. Man kan förenklat säga att det råder lika skyldighet och ansvar.
Vid gångpassagerna utanför Hulebäcksgymnasiet rör sig stora mängder cyklister, gående och bilister.
Övergångsställen på dessa punkter skulle innebära att det skulle bli enorma bilköer på Allén – en bilist har skyldighet att stanna för en gående som gått ut på eller just ska gå ut på ett övergångsställe.
Med de befintliga gångpassagerna sker istället varje passage i samförstånd mellan bilist och fotgängare samtidigt som fordonets hastighet är låg. På så sätt kan även små tidsluckor utnyttjas för passage, både som fotgängare och bilist. Upphöjningen av passagerna är gjorda för att säkra hastigheten till 30 km/h.
Trafikverksamheten
031-724 61 00 (kontaktcenter)
trafik@harryda.se