Lyssna

Fria resor med seniorkort

Du som har fyllt 65 år och är folkbokförd i Härryda kommun kan resa gratis dygnet runt i kommunen.
Västtrafiks information om seniorkortenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vanliga frågor och svar

1. Hur får jag mitt seniorkort?
Du som är folkbokförd i Härryda kommun får ett brev från Västtrafik med erbjudande om seniorkort och beställningsinformation några veckor innan du fyller 65. Seniorbiljetten går att beställa på Mitt konto hos Västtrafik upp till två månader före det att du fyller 65, men du kan inte börja resa med den förrän du fyllt år.
Skapa/logga in på Mitt konto hos Västtrafiklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

2. Vad behöver jag ha med mig på resan?
Det som behövs är ett personligt seniorkort, legitimation och eventuellt ett giltlighetsbevis. Giltlighetsbeviset behövs om du reser med fordon som saknar Västtrafiks kortläsare (t.ex. de flesta fordon som du måste förbeställa). Ett giltlighetsbevis kan du få på Västtrafiks försäljningsställen och ombord på de flesta av Västtrafiks fordon.

3. Hur reser jag inom Härryda kommun?
Visa kortet för kortläsaren. När du hör ett pip är resan registrerad. Klart!

4. Hur gör jag om jag vill resa till en annan kommun?
De fria resorna gäller i Härryda kommun. Vill du åka utanför kommunen får du betala från det du lämnar Härryda kommun. Lättast betalar du genom att ladda på pengar på ditt seniorkort. Det gör du hos de ombud som säljer Västtrafiks biljetter och laddningar.

Sedan gör du så här när du ska resa:
a. Tryck på knappen T för tillägg.
b. Visa kortet mot kortläsaren. Ett pip hörs.
c. När du går av visa kortet mot kortläsaren utan att trycka på någon knapp. Klart!

Fortsätter du resan i annan kommun upprepar du steg a, b och c. Det går också att resa på seniorkortet till kommungränsen och sedan betala resterande del av resan med ett vanligt Västtrafikkort (se även punkt 7 nedan).

5. Hur gör jag om jag vill fortsätta resan i en annan kommun?
Tryck på T varje gång du stiger på och visa kortet utan knapptryckning när du går av.

5. Vad gör jag om jag tappar mitt kort?
Kontakta Västtrafik 0771-41 43 00 och spärra kortet. Du får ett nytt hemskickat.

6. Vad gör jag om jag tappar mitt seniorkort?
Logga in på Mitt konto hos Västtrafik eller kontakta Västtrafik 0771-41 43 00 och spärra kortet. Du får ett nytt hemskickat.

7. Jag har sedan tidigare pengar på ett Västtrafikkort. Hur för jag över pengarna till mitt seniorkort?
Detta kan du bara göra i Västtrafikbutikerna i Göteborg. Du kan också passa på att resa upp de pengar du har på ditt gamla kort när du reser till eller i en annan kommun.

Relaterad information

Externa länkar