Kontakt
Lyssna

Särskild kollektiv­trafik - färdtjänstresor

Färdtjänstresor är särskilt anpassad kollektivtrafik för dig som på grund av långvarig funktionsnedsättning inte kan resa med vanlig kollektivtrafik. Varje kommun ansvarar för att färd­­tjänst­resor anordnas inom kommunen, och om det finns särskilda skäl, mellan kommunen och en annan kommun.

Västtrafik tar över färdtjänsten från 17 juni

Från och med måndag 17 juni kör Västtrafik färdtjänst­resorna istället för Göteborgs stad. Det innebär att du från den 17 juni ringer ett nytt nummer för att boka: 020-91 90 90. Ditt färdtjänst­tillstånd påverkas inte av förändringen.
Informationsbrev som har skickats ut till färdjänstresenärer PDF
Frågor och svar om Västtrafiks övertagande av färdtjänstresorna

Vad är färdtjänst?

Färdtjänst är en särskilt anpassad kollektivtrafik för dig som på grund av långvarig funktionsnedsättning inte kan resa med vanlig kollektiv­trafik. Resmålet kan till exempel vara affären, arbetet, frisören eller till vänner.

Resorna utförs och planeras av Västtrafik.

Varje färdtjänstresa är unik eftersom den planeras efter flera
personers behov. Det innebär att du kan få åka olika vägar mellan samma adresser. Resan kan ta längre tid på grund av att den samplaneras. Fordonet stannar endast för att släppa på eller av andra resenärer.

Resa till och från sjuk- tandvård eller behandling, så kallade sjukresor, räknas inte som färdtjänstresor och utförs av Västra Götalandsregionen.

Ansökan

Ansökan tillsammans med de handlingar som du vill bifoga för att styrka din funktionsnedsättning samt funktionshinder ska lämnas till kommunen.

Ansökan om färdtjänst:
Pdf-blankett för utskriftPDF
Så här använder vi dina personuppgifterPDF

Läkarutlåtande för färdtjänst:
Pdf-blankett för utskriftPDF

Ansökan om arbets-/studieresor eller resor till dag- /daglig verksamhet
Pdf-blankett för utskriftPDF

Handläggning

Ansökan handläggs hos Trafikverksamheten. Det kan ta cirka fyra veckor innan ansökan besvaras. Tillståndsgivarens beslut kan överklagas hos allmän förvaltningsdomstol.

Färdtjänsttillstånd

Ditt färdtjänsttillstånd är personligt och får inte användas på annat sätt än beslutat. Om det sker förändringar i ditt hälsotillstånd eller om du ska flytta, kontakta kommunens trafikhandläggare:
031-724 61 00 (växel)
trafik@harryda.se

Om färdtjänstresan

När kan du åka färdtjänst?

Du kan resa med färdtjänst alla dagar mellan klockan 05–02.

Beställning

Beställ resan i god tid, tidigast 14 dagar och senast en timma före önskad avresa. Personuppgifter som du lämnar vid beställningen behandlas i enlighet med Västtrafiks integritetspolicy.

Via telefon:
020-91 90 90
Vardagar kl 06–22
Helg kl 08–22

Via webb:
vasttrafik.se/bokaresalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Via app:
Ladda ner appen ”Västtrafik boka resa” i Google Play eller App Store.

Vid bokning uppge:

  • Namn, personnummer, telefonnummer.
  • Var du vill åka ifrån och till.
  • När du vill åka och vara framme.
  • Om någon reser med dig.
  • Om du har något förflyttningshjälpmedel.
  • Om det är färdtjänst, arbetsresa eller annat.

Vad gäller vid försening?
Om fordonet är mer än 10 minuter sen, ring: 020-91 90 90.

Avbokning/ändring av resa:
Du kan avboka/ändra din resa dygnet runt via telefon, webb
eller app – senast en timma innan resan skulle påbörjas.

Betalning

Du betalar din färdtjänstresa i fordonet innan resan startar med bankkort eller kontanter. Avgiften styrs av Härryda kommuns färdtjänsttaxa.
Avgift för färdtjänstPDF

Hjälpmedel och bagage

Du får ta med dig det hjälpmedel som du behöver för att resa, till exempel rollator eller rullstol samt bagage motsvarande två matkassar eller en resväska.

Föraren hjälper dig

Du kan få hjälp av föraren att ta dig till och från porten, att ta dig in och ur fordonet, att få på och av säkerhetsbältet samt att ta hand om ditt förflyttningshjälpmedel och bagage.

Ledsagare, medresenär och ledarhund/husdjur?

Har du ledsagare får den personen åka med utan avgift för att
hjälpa dig till och från fordonet samt under färden. Ledsagaren
ska alltid påbörja och avsluta sin resa på samma adress som du
och inte själv ha färdtjänsttillstånd.

Du får ta med dig en medresenär samt egna barn under 12 år.
Medresenären ska alltid påbörja och avsluta resan på samma
adress som du och betalar avgift för sig själv enligt färdtjänsttaxan.
Ledar- och assistanshundar samt husdjur följer med utan kostnad.

Hur många resor har du rätt till?

Färdtjänsttillståndet ger normalt rätt till 30 enkelresor per månad men antalet prövas individuellt.

Hur långt kan du resa med färdtjänst?

Härryda kommuns färdtjänstområde utgörs av alla de kommuner
som geografiskt gränsar till Härryda. Du får resa i:
• Härryda kommun
• Bollebygds kommun
• Göteborgs stad
• Lerums kommun
• Marks kommun
• Mölndals stad
• Partille kommun

Har du frågor om resor utanför färdtjänstområdet, kontakta
kommunens trafikhandläggare:
031-724 61 00 (växel)
trafik@harryda.se

Andra resor

Arbets- eller utbildningsresa

För arbets- eller utbildningsresor krävs ett särskilt tillstånd som utfärdas av kommunens trafikhandläggare efter individuell prövning. Betalning för arbets- eller utbildningsresor sker i efterhand via faktura.

Sjuk- eller behandlingsresa

Du får inte använda dig av färdtjänst eller riksfärdtjänst vid någon typ av sjukresa, vare sig i eller utanför Västra Götalandsregionen.
Vid frågor om sjuk- eller behandlingsresor kontakta Kundtjänst sjukresor: 010-47 32 100

Viktigt att tänka på:

  • Visa legitimation för föraren.
  • Var på plats i tid. Fordonet väntar inte på dig.
  • Kom ihåg att avboka din resa om du ändrar dig.
  • Meddela kommunens trafikhandläggare om du byter adress eller om du inte längre har behov av färdtjänst.

Kontakt

Frågor om färdtjänsttillstånd,
adressbyte och resor i en kommun utanför färdtjänst­området:
Trafikverksamheten
031-724 61 00 (växel)
trafik@harryda.se

Bokning av färdtjänst:
Via telefon:
020-91 90 90
Vardagar kl 06–22
Helg kl 08–22

Via webb:
vasttrafik.se/bokaresalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Via app:
Ladda ner appen ”Västtrafik boka resa” i Google Play eller App Store.

Dina synpunkter är viktiga!
Välkommen att ringa
020-91 90 90 eller mejla: synpunkt.anrop@vasttrafik.se

Aktuell information om färd­tjänstresor annonseras i Härryda-Posten/Partille Tidning.