Gång- och cykelbanor
Det ska vara säkert och enkelt att ta sig fram till fots och med cykel. Härryda kommun arbetar med att förbättra och bygga nya gång- och cykelbanor. Det finns kartor över gång- och cykelbanor i Mölnlycke och Landvetter.

Foto: Anna Grigorjeva, Mostphotos
Att ta sig fram med cykel, elsparkcykel eller till fots gynnar hälsa och miljö. Härryda kommun arbetar för att göra det så enkelt och tryggt att cykla och promenera på vägar som är skilda från biltrafik. Dels bygger kommunen ut cykelförbindelser där det är möjligt, dels bygger vi sammanhängande stråk och säkrare korsningar där bil- och cykeltrafik möts.
Det ska vara möjligt för gång- och cykeltrafikanter att ta sig fram på vägarna oavsett väder. Kommunen snöröjer och halkbekämpar de större cykelbanorna när det är vinterväglag och tar upp grus och sand när vintersäsongen är över.
Snöröjning och sandning
Cykelkarta
Det finns kartor över gång- och cykelbanor i hela kommunen. Eftersom kartan ändras när nya cykelleder byggs ut har kommunen valt att enbart ha cykelkartan digital.
OBS! Det kan ta någon vecka innan nybyggda cykelleder uppdateras i den digitala cykelkartan.
- Den digitala kartan ovan ersätter den fysiska cykelkartan (fickbroschyren) för Mölnlycke och Landvetter.
Cykelvägar kan också finnas utmarkerade i kommunens besökskarta.
Avspärrningar på gång- och cykelbanor
Kommunen får ofta önskemål om att placera ut fasta hinder som betonggrisar, pollare, stolpar och andra väghinder på gång- och cykelbanor. Orsaken kan vara att mopeder kör för fort eller att bilar emellanåt använder gång- och cykelbanor som smitväg.
Men kommunen är generellt restriktiv med att placera ut fasta hinder på gång- och cykelbanor. Varje år sker ett stort antal olyckor där cyklister skadas för att de kört på fasta hinder på eller strax intill cykelbanan. Olycksrisken är också större att en cyklist kör på ett fast hinder än att en incident inträffar med en olovligt körande bil eller moped på en gång- och cykelbana.
Vi räknar cyklister
På Benarebyvägen, efter järnvägsbron, i Mölnlycke finns det en cykelräknare. Skylten visar hur många cyklister som passerar varje dag och hur det såg ut dagen innan.

På så vis så får vi värdefull statistik och förhoppningsvis kan den inspirera fler till att välja cykeln framför bilen.
På Infracontrols webbplats kan du se hur många som har cyklat förbi idag Länk till annan webbplats.
Vanliga frågor om gång- och cykelbanor
Trafikverket är väghållare för väg 540 och 549 mellan Landvetter och Mölnlycke. Både Härryda kommun och Trafikverket har studerat möjligheten att bygga en gång- och cykelväg utmed sträckan samt kostnadsberäknat detta. Trafikverket har dock gjort bedömningen att detta inte är ekonomiskt försvarbart och väljer för närvarande att inte gå vidare med projektet.
Utmed Mölndalsvägen mellan Rådavägen och Kvarnbacken finns ett räcke mellan bilvägen och cykelbanan. På denna sträcka var cykelbanan tillräckligt bred för att sätta upp ett räcke på cykelbanan utan att en breddning behövde göras.
Från Hårskerödsvägen och västerut är cykelbanan inte tillräckligt bred för att sätta upp ett räcke. Berg som ligger utmed delar av cykelbanan längs sträckan försvårar möjligheten till breddning. Det finns inget beslut om att starta ett projekt för att sätta upp ett räcke utmed Mölndalsvägen från Hårskerödsvägen och västerut men det är en åtgärd som kommunen hoppas kunna starta upp under 2025 eller 2026.
Kommunen får ofta synpunkter och önskemål om att det ska sättas ut grisar och bommar på gång- och cykelbanorna. Att placera ut fasta hinder mitt på cykelbanan kan vara mycket farligt. Den största olycksrisken för cyklister är att köra in i fasta hinder, på eller i direkt anslutning till cykelbanan. Stort arbete läggs ner på att plocka bort fasta hinder i direkt anslutning till cykelbanorna såsom papperskorgar, belysningsstolpar och höga kantstenar. Det är därför mycket viktigt att noga överväga varje hinder som sätts upp.
Trafikverksamheten
031-724 61 00 (kontaktcenter)