Fixartjänst
För att undvika fallolyckor kan du få hjälp av fixartjänsten med att till exempel byta batterier i brandvarnaren eller sätta halkskydd i trappan. Fixaren kan också ge it-stöd i hemmet.

Fixare Claes Andersson hänger upp gardiner hemma hos en 70 plussare.
Fixaren hjälper dig med enklare inomhusarbeten i syfte att förebygga fallolyckor. Servicen vänder sig till dig som är 70 år eller äldre samt bor i kommunen. Fixarens tjänster är kostnadsfria förutom eventuellt material som du får bekosta själv.
Exempel på sysslor som fixartjänsten kan hjälpa dig med:
- Byta glödlampor och lysrör.
- Fästa lösa sladdar och kablar.
- Sätta halkskydd i trappan.
- Ta bort eller halksäkra mattor.
- Sätta upp/ta ner gardiner.
- Hämta/sätta tillbaka saker ur/i höga skåp.
- Kontrollera och byta batterier på brandvarnare.
- NYTT! It-stöd i hemmet. Du kan få stöd med att till exempel att ladda ner bilder till dator, ansluta skrivare eller om internet eller tv krånglar.
Arbeten som kräver yrkesmässiga kunskaper utförs inte, till exempel ombyggnation eller målning/tapetsering.
Säkerhetsrond erbjuds
När du anlitar fixaren finns det möjlighet att göra en så kallad säkerhetsrond i ditt hem. Då går ni tillsammans igenom en checklista där ni tittar på till exempel brandsäkerhet och fall- och halkrisker. I checklistan, som du får ta del av, noteras eventuella brister som bör åtgärdas.
Fallförebyggande åtgärder ger stora vinster
Fallolyckor bland äldre är vanligt och förutom det stora personliga lidandet, så innebär olyckorna även stora kostnader för samhället. I en rapport från Socialstyrelsen lyfts fallförebyggande åtgärder som anpassningar av hemmiljön, broddar och fysisk träning fram som viktiga åtgärder för att minska antalet fallolyckor.
Fallförebyggande ger stora vinster Länk till annan webbplats.

Servicegaranti
Fixartjänst inom en vecka
Du som är 70 år eller äldre ska erbjudas fixartjänst inom en vecka från att du kontaktat oss. Det är en av våra servicegarantier.
Anser du att vi inte uppfyller garantin ska du så snart som möjligt anmäla detta via e-tjänsten. En ansvarig för verksamheten kommer sedan att kontakta dig för att följa upp det som hänt och hur vi kan lösa situationen. Dina synpunkter är en viktig del i vårt förbättringsarbete.
Om du har frågor om servicegarantin kan du höra av dig till kommunens kontaktcenter på e-post kommun@harryda.se eller telefon 031-724 61 00.
Våra servicegarantier ska förtydliga kommunens konkreta ambitioner inom olika områden. Om kommunen inte uppfyller en garanti i ett enskilt fall innebär det inte att kommunen medger att vi har gjort fel i juridisk mening.
Härryda kommuns servicegarantier
Fixartjänsten har semesterstängt vecka 28-31
Claes Andersson, fixare
Telefontid: måndag-fredag klockan 8-9