Att flytta till ett LSS-boende
Här får du information om vad ett LSS-boende är och hur det kan fungera att bo där. Du får också tips om vad du behöver ordna med när du ska flytta in.
Innan du flyttar in
Innan du flyttar in är det bra om du berättar för personalen om vilket stöd du behöver, och hur du vill att dem ska hjälpa dig. Du kan också berätta om din bakgrund, vad du tycker om att göra eller annat som är viktigt för dig.
Det du och personalen kommer överens om skrivs ner i en genomförandeplan. Genomförandeplanen är viktig för att personalen ska kunna ge dig stöd och hjälp med det du behöver. Genomförandeplanen går du och personalen igenom minst en gång om året, men oftare om ni tycker att det behövs.
Saker du behöver ordna innan du flyttar är till exempel:
- adressändring
- hemförsäkring
- telefonabonnemang
- ansöka om bostadstillägg
- internet
I LSS-bostaden ingår endast basutbudet för tv-kanaler. Vill du ha andra tv-kanaler får du själv skaffa det.
Du ansvarar för att dina möbler och saker kommer till i din lägenhet när du flyttar in. Personalen kan hjälpa dig i att packa upp dina saker.
Vad kostar det att bo i ett LSS-boende?
I gruppbostad och servicebostad betalar du till exempel din egen hyra och mat. Den omvårdnad och det stöd du får är kostnadsfritt.
Hur mycket du betalar för din hyra beror bland annat på hur stor din lägenhet är. Du betalar inte hyra för det gemensamma utrymmet. Hyran betalas i efterskott varje månad.
Avgifter inom LSS
Har du en låg inkomst kan du ansöka om bostadstillägg. Det gör du hos Försäkringskassan.
Försäkringskassan Länk till annan webbplats.
Du betalar själv för den mat du vill äta. På vissa boenden finns möjlighet att köpa måltidsabonnemang (helpension), du betalar då en fast summa varje månad och sedan handlar och lagar personalen mat till dig. På andra boenden handlar och betalar du maten själv.
Avgifter inom LSS
Du betalar själv det du gör på din fritid och för dina resor. Om personal följer med dig på en aktivitet behöver du inte betala för personalen.
Vid gemensamma aktiviteter som du och dina grannar på boendet ordnar betalar du själv dina kostnader.
Annat som kan vara bra att veta
Om du undrar över något kan du alltid vända dig till personalen med dina frågor. Du kan också prata med chefen på boendet.
Tystnadsplikt
Personalen har tystnadsplikt. Det betyder att personalen inte får prata om dig eller lämna ut uppgifter om dig till någon, varken skriftligt eller muntligt. Personalen som arbetar på ditt LSS-boende får prata med varandra om ditt behov av stöd. Det gör de för att du ska få det stöd du behöver.
Samtycke
Personalen får inte prata om dig med din god man eller dina anhöriga. Om du tycker att det är okej att personalen tar upp saker med din god man och andra kan du lämna ett samtycke. Om du senare ändrar dig så kan du återta ditt samtycke.
Du som bor i en bostad med särskild service kan få stöd och hjälp från kommunal primärvård. Tänk på att du alltid kan få stöd av boendets personal i dina kontakter med hälso- och sjukvården.
Sjuksköterska
Det finns en kommunal sjuksköterska knuten till ditt boende som du eller personalen kan vända er till dygnet runt. Telefon: 031-724 86 00
Om du behöver träffa en sjuksköterska kan kommunsjuksköterskan komma till dig i din bostad. Om du hellre vill kan du boka tid hos en distriktsköterska på vårdcentralen.
Läkare
Ditt boende är knutet till en vårdcentral. Vårdcentralen har läkaransvaret på boendet och ger medicinsk rådgivning till kommunens sjuksköterskor. Du kan lista dig på den vårdcentral som är knuten till boendet. Då blir du årligen kallad på hälsoundersökning och läkemedelsgenomgång.
Rehab
Det finns en kommunal arbetsterapeut och fysioterapeut knuten till ditt boende. De ansvarar för rehabilitering och habilitering på primärvårdsnivå samt utprovning och förskrivning av hjälpmedel. Telefon: 031-724 65 65, måndag–fredag klockan 8.30–9.30. Övrig tid kan du tala in ett meddelande så blir du uppringd.
Om du hellre vill kan du besöka rehabmottagningen på vårdcentralen.
Egenvård
Egenvård innebär att du på olika sätt tar hand om din egen hälsa, till exempel genom att ta en promenad, en huvudvärkstablett eller sätta plåster på mindre sår. Egenvård kan också vara när hälso- och sjukvårdspersonal bedömt att en hälso- och sjukvårdsåtgärd kan utföras av dig själv. Det kan till exempel vara att själv ta ett ordinerat läkemedel eller att göra övningar som rekommenderats av en fysioterapeut.
Om du har egenvård och behöver hjälp av personalen ska du lämna in ett egenvårdsbeslut från den hälso- och sjukvårdspersonal som tagit beslutet. Det är ett underlag till personalen på boendet, så att åtgärden kan utföras patientsäkert.
Hjälp med att ta mediciner och träna
Om läkaren bedömt att du inte själv kan ta ditt läkemedel, så kan personalen på boendet få delegering att ge dig din medicin. Även arbetsterapeuter och fysioterapeuter kan rekommendera träning där boendepersonalen får delegering att utföra träningen med dig.
Samordnad individuell plan (SIP)
Om du vill ha en plan för samordning av insatser från hälso- och sjukvård och socialtjänsten/boendet kan du, en närstående eller företrädare be om en samordnad individuellplan (SIP). Den beskriver vem som hjälper dig med vad och är en lagstiftad rättighet som ska bidra till ett helhetsperspektiv, delaktighet och avlastning.
Tandvård
Du erbjuds en kostnadsfri munhälsobedömning. Du kan även ha rätt till intyg om nödvändig tandvård. Kostnaden är då samma som patientavgiften i hälso- och sjukvården och ingår i högkostnadsskyddet.
Samtycke
Om du lämnar samtycke kan personal från boendet och hälso- och sjukvården arbeta som ett team i stödet till dig. Det är därför bra om du godkänner att uppgifter om dig och ditt hälsotillstånd får överlämnas. Samtycke kan ges till vård- och omsorgsgivare inom kommunen och regionen, anhörig, god man och förvaltare.
Du kan när som helst ändra eller återkalla ditt samtycke.
Personalen måste dokumentera. Att dokumentera betyder att personalen skriver ner viktiga saker om dig så att alla som jobbar ska få veta det. Det är för att kunna ge dig det stöd du behöver.
Du har rätt att läsa det personalen skrivit om dig. Om du vill det så ska du prata med enhetschefen.
- Personal får inte ta emot gåvor eller pengar från dig.
- Personal får inte låna pengar eller köpa någonting av dig.
- Du får inte låna pengar av personalen.
Om du inte är nöjd med det stöd du får kan du berätta om det för oss. Det kan du göra på flera sätt.
Du kan prata med:
- personalen
- chefen på boendet
- din socialsekreterare LSS
Det är viktigt att du berättar om saker som inte fungerar så att vi kan försöka lösa det tillsammans.
Kontaktcenter