Säterigården i Mölnlycke
Säterigårdens äldreboende vänder sig till demenssjuka personer. Boendet ligger naturskönt i Säteriets bostadsområde i Mölnlycke med närhet till både kommunikationer och natur.
Foton: Emmy Jonsson
Boendemiljö inomhus
Säterigården har 24 lägenheter fördelat på två enheter. På varje våning finns en gemensam matsal/sällskapsrum med teve och tillgång till balkong.
Boendemiljö utomhus
Boendet är beläget i ett bostadsområde med närhet till promenadstråk och natur. På boendets framsida finns en innergård med gott om sittplatser.
Så här arbetar vi med gröna miljöer på våra äldreboenden
Personal
På Säterigården finns personal tillgänglig dygnet runt. Arbetsterapeut och fysioterapeut besöker boendet på teamträffar varje vecka eller utifrån behov. Sjuksköterska finns att tillgå dygnet runt och läkare finns kopplad till boendet. Gemensamt ansvarar vi för att brukarna och deras anhöriga ska känna sig trygga med den omsorg och vård som ges.
På Säterigården får flera enheter regelbundet besök av Hund i vården.
Är du intresserad av att arbeta på Säterigården eller på något annat av våra fina äldreboende, välkommen att höra av dig. Arbeta i Härryda kommun.
Så ansöker du
Det är kommunens socialsekreterare som utreder vem som har behov av äldreboende. Ansökan kan göras via telefon, blankett eller vår e-tjänst.
Kontaktuppgifter socialsekreterare omsorg
Servicegarantier
Plats inom tre månader
Härryda kommun garanterar en plats på särskilt boende inom tre månader efter fattat beslut. Om vi inte kan erbjuda detta kompenseras brukaren med två månaders fri hemtjänst.
Särskilt boende - servicegaranti gällande platstilldelning
Fast omsorgskontakt från första dagen
Du som fått beslut om särskilt boende erbjuds en fast omsorgskontakt bland vårdpersonalen. Omsorgskontakten har ett särskilt ansvar för att hålla kontakt med dig, dina anhöriga och berörda yrkesgrupper inom sjukvården. Vem som blir din fasta omsorgskontakt får du besked om samma dag som dina insatser påbörjas.
Anser du att vi inte uppfyller garantin ska du så snart som möjligt anmäla detta via e-tjänsten. En ansvarig för verksamheten kommer sedan att kontakta dig för att följa upp det som hänt och hur vi kan lösa situationen. Dina synpunkter är en viktig del i vårt förbättringsarbete.
Om du har frågor om servicegarantin kan du höra av dig till kommunens kontaktcenter på e-post kommun@harryda.se eller telefon 031-724 61 00.
Våra servicegarantier ska förtydliga kommunens konkreta ambitioner inom olika områden. Om kommunen inte uppfyller en garanti i ett enskilt fall innebär det inte att kommunen medger att vi har gjort fel i juridisk mening.
Härryda kommuns servicegarantier
Alma Lantz, enhetschef