Inom socialtjänsten arbetar vi systematiskt med att utveckla verksamhetens kvaltitet. Grunden för kvalitetsarbetet finns i den lagstiftning och de mål som reglerar verksamheten samt i uppföljningen av dessa.
Socialtjänstens verksamhet har stor betydelse för många kommuninvånares vardag och som kommuninvånare har man rätt att förvänta sig bra verksamhet. Därför arbetar vi inom socialtjänsten systematiskt med kvalitet.
Kvalitetsarbete är att ständigt göra verksamheten bättre. Arbetet följer en särskild systematik genom att verksamheten planeras
och genomförs. Därefter sker uppföljning av hur det har gått
och brister åtgärdas. Det är viktigt att kvaliteten då också säkras, så att inte samma brister uppstår igen.
Verksamheten regleras genom lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), socialtjänstlagen (SoL), hälso- och sjukvårdslagen (HSL) samt assistansersättning genom socialförsäkringsbalken (SFB). I lagstiftningen uttrycks tydligt att de tjänster som erbjuds ska vara av hög kvalitet. De kommunala målen uttrycks övergripande i de politiska inriktningsmålen och konkretiseras och preciseras i verksamhetsmål.
Hur verksamheten ska nå målen fastställs dokumentation av i processer och rutiner. Risker?
Med utgångspunkt från fastställda processer och rutiner genomför organisationen sitt arbete.
Underlag kan vara:
Elin Hjalmarsson, utvecklingschef
031-724 61 22
elin.hjalmarsson@harryda.se
Postadress:
Socialtjänsten,
Härryda kommun
435 80 Mölnlycke
socialtjansten@harryda.se