Kontakt
Lyssna

Paketresor

Många är vi som åkt på en paketresa eller som man även kallar den, charterresa. Vad är en paketresa och vad ska du tänka på?

Vad är en paketresa?

En paketresa är ett arrangemang som består av olika delar, exempelvis resa och övernattning  och där resan säljs som ett paket. Resan ska vara minst 24 timmar eller innehålla minst en övernattning. Resan ska också säljas eller marknadsföras för ett gemensamt pris eller priser som är knutna till varandra. En paketresa kan bland annat vara en charterresa/allinclusiveresa, ett teaterarrangemang eller en bussresa. Paketreselagen och företagets allmänna/särskilda resevillkor talar om vad som gäller för dig som resenär.
Paketreselagenlänk till annan webbplats

Även om du skulle boka flyg och boende hos samma företag är det inte självklart att det därmed är en paketresa. Det kan bero på om du betalar både flyg och boende vid samma tillfälle eller om du först bokar flyg och senare kommer på att du även vill ha boende. Är du osäker ska du fråga arrangören om det är en paketresa eller inte. Säger de att det är det ska du se till att du får det skriftligt.

Innan resan

Kontrollera arrangören innan du bokar en resa. Varje arrangör av paketresor måste ställa en resegaranti hos Resegarantinämnden. Om resan ställs in eller avbryts eller om arrangören går i konkurs går garantin in och täcker så att du kommer hem om du är på resa eller får pengarna tillbaka om du inte kommit iväg.
Du kan kontrollera om din arrangör har ställt resegaranti hos Kammarkollegietlänk till annan webbplats

En paketresa är bindande när arrangören bekräftat din beställning och du som konsument betalat anmälningsavgiften. Det är därför viktigt att du noggrant läser igenom bekräftelsen så att den verkligen överensstämmer med din bokning innan du betalar. Har du diskuterat med exempelvis resebyrån och kommit överens om vissa saker ska du se till att det finns skriftligt på överenskommelsen.

Det finns en branschöverenskommelse som säger att arrangören inte kan kräva slutbetalning tidigare än 40 dagar innan avresa. När du väl betalat anmälningsavgiften kan inte företaget höja priset om det inte beror på höjda skatter, ändrade växelkurser eller transportkostnader. Sådana prishöjningar kan göras fram till 20 dagar innan avresa, efter det får de inte höja priset.

Om arrangören gör ändringar innan avresa kan du i vissa fall ha rätt till ersättning. Det kan handla om att få en likvärdig resa eller ytterst häva avtalet och få pengarna tillbaka. Åker du ändå på resan trots att den kanske inte är likvärdig kan du ha rätt till ett prisavdrag.

Under resan

Om resan visar sig vara sämre än det du bokat kan du ha rätt till ett prisavdrag som motsvarar den försämring som du drabbats av, exempelvis att rummen är sämre än vad arrangören lovat. Du ska alltså få det som ni kommit överens om från början. Är du missnöjd med något under resan är det viktigt att du framför det på plats. Arrangören har alltid rätt att försöka ordna det som blivit fel. Har du inte framfört dina klagomål på plats är det svårt för dig att få ersättning i efterhand.

Efter resan

Om du är missnöjd med resan och arrangören inte klarat av att åtgärda på plats ska du skriva till dem efter hemkomsten med dina synpunkter. Kommer ni inte överens kan du vända dig till konsumentvägledningen för råd.
Nästa steg  är anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.länk till annan webbplats

Om flygningen ställs in eller blir försenad kan du ha rätt att få assistans och ersättning från flygbolaget.
Du hittar mer information om detta härlänk till annan webbplats

Mer information om paketresor hittar du även på Konsumentverkets hemsidalänk till annan webbplats

Kontakt

Lars Sundling, konsumentvägledare
031-724 61 80
konsument@harryda.se