Kontakt
Lyssna

Flygresor

Flyga är för många skönt och avslappande för andra är det nästan ångestskapande. Oavsett är det viktigt att veta vilka regler som gäller.

Innan resan

Om du bokar flyg och hotell själv gäller inte Paketreselagen utan du får två separata avtal, ett med flygbolaget och ett med hotellet. Därför är det jätteviktigt att du som resenär tar reda på vilka villkor som gäller för de olika delarna. När det gäller flyg finns det en mängd olika typer av biljetter, allt från att du kan boka om hur du vill utan kostnad till att biljetterna överhuvudtaget inte kan ändras och inte heller återbetalas. Får du problem är det alltså du själv som får vända dig direkt till flygbolaget. Motsvarande gäller om du får problem med hotellet.

Kolla med resebyrån om det är en paketresa eller ej

Bokar du genom en resebyrå är det viktigt att du noga kollar om det är en paketresa eller inte. Säger de ja, se till att du har det skriftligt.

Visum och giltigt pass

Du ansvarar själv för att ordna visum och att du har ett giltigt pass. I vissa länder finns det regler om att ditt pass måste vara giltigt en viss tid efter din hemresa. Är det inte det finns en stor risk att du inte får resa.

Kolla dina uppgifter noga när du bokar

När du bokar biljetter är det viktigt att du kontrollerar alla uppgifter, personuppgifter, datum och tid oavsett om du bokar över nätet eller hos resebyrå. Har du haft möjlighet att kolla detta och det ändå blir fel kan det bli kostsamt för dig att ändra i efterhand. Om resebyrån hjälper dig med detta har de rätt att ta ut ersättning. Även flygbolagen kan i vissa fall ta avgift. Det finns exempel där resenärer har nekats flyga då namnet på biljetten inte fullt ut stämmer med namnet i passet när det exempelvis gäller stavningen. Så var noggrann vid kontrollen.

Egen ihopsatt resa har inte samma ersättningsskydd som paketresa

Kommer du inte iväg på din flygresa eller blir fast på resmålet har du inte alls samma möjligheter att få ersättning som du har vid en paketresa då arrangören där måste ställa en resegaranti som skyddar vid den här typen av händelser. Går resebolaget i konkurs och du har betalat med ett kreditkort har du möjlighet att också vända dig till kortföretaget och den vägen få tillbaka dina pengar.

Flyget blir försenat eller inställt

Reser du från ett EU-land eller med ett flygbolag som är registrerat inom EU har du rättigheter vid försening eller inställda flyg enligt en EU-förordning som heter 261/2004. För tillfället är den förordningen mycket aktuell då det bland annat drivs rättsprocesser mot flygbolag som vägrar att följa den.

Blir ett flyg inställt eller försenat har du alltid rätt till assistens från flygbolaget. Du har rätt till mat och dryck och blir du tvungen att ta in på hotell under väntetiden ska bolaget stå för den kostnaden.
Dina rättigheter på Konsument Europas hemsidalänk till annan webbplats

Är ditt flyg försenat med mer än tre timmar till slutdestinationen eller helt ställs in kan du också ha rätt till ersättning som är ett fastställt belopp beroende på flygningens längd. För att flygbolaget ska komma undan att betala ersättningen måste de kunna bevisa att förseningen eller inställandet beror på extraordinära omständigheter. Sådana omständigheter kan vara extremt väder, instabilitet i det land du ska åka till, oförutsedda brister i flygsäkerheten etc. Flygbolagen anger ofta tekniska problem som orsak till problemen men det är inte alls säkert att dessa problem räknas som extraordinära.

På Konsument Europas hemsida kan du läsa hur stora belopp som du kan vara berättigat till vid inställelse eller försenat flyg. De varierar mellan 250 och 600 Euro per person.
Konsument Europas hemsidalänk till annan webbplats

Mitt bagage blir försenat eller försvinner

Flygbolaget tar över ansvaret för ditt bagage när du checkat in det. Blir bagaget försenat, skadat eller försvinner helt är bolaget ansvariga att ersätta dig för det. Åker du på en paketresa har också paketresearrangören ett ansvar. De här reglerna finns i Montrealkonventionen  som gäller i hela världen.

Är bagaget försenat eller skadat ska du anmäla det direkt på flygplatsen. Gör du inte det utan väntar med att göra det kan du få problem med att få ersättning. Är bagaget försenat vid utresa kan du även få ersättning för nödvändiga inköp av kläder under tiden du väntar på bagaget.

Har inte ditt bagage kommit till rätta inom 21 dagar räknas det som att det är borta och du kan kräva ersättningen för det som fanns i resväskan.

Missnöjd med resan?

Är du missnöjd med resan ska du kontakta flygbolaget, helst skriftligt, och lägga fram vad du är missnöjd med och även ställa krav enligt de regler som finns vid bland annat inställda flyg och försenade flyg. Kommer ni inte överens kan du alltid kontakta konsumentvägledaren för rådgivning.

Har du köpt biljetten av ett bolag från ett annat EU-land kan du kontakta Konsument Europa  som är en del av Konsumentverket. De har möjlighet att ge råd och tips om hur man går tillväga vid dessa gränsöverskridande problem.
Konsument Europas hemsidalänk till annan webbplats

Kommer du inte överens med flygbolaget kan du också anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.

På Konsumentverkets hemsida hittar du mer information om vad som gäller vid flygresor.länk till annan webbplats

Kontakt

Lars Sundling, konsumentvägledare
031-724 61 80
konsument@harryda.se