Lyssna

Konsumentens vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på generella frågor som gäller dina rättigheter som konsument.

1. Har man alltid öppet köp?

Svar: Nej, det är upp till företagen om de vill erbjuda öppet köp eller inte. Men, det är många större kedjor och butiker som erbjuder det. Är du osäker, fråga alltid innan köpet.

2. Har man inte alltid ångervecka?

Svar: Nej, enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler gäller 14 dagars ångerrätt bara vid köp på distans (internet, postorder och telefon) eller utanför affärslokaler (hemförsäljning, tillfälliga försäljningsställen och om en säljare kontaktat dig utanför en butik).

3. Har man inte alltid 30 dagar på sig att betala en räkning?

Svar: Om man inte avtalat om någon särskild förfallotid ska betalning ske när företaget begär det.

4. Jag har fått hem produkter som jag inte har beställt. Vad ska jag göra med fakturan? Måste jag skicka tillbaka varorna?

Svar: Bestrid fakturan, det vill säga tala om att den är felaktig och att du inte tänker betala. Vill säljaren att du ska skicka tillbaka varorna får de ordna med en lösning så att det kan ske utan kostnad för dig.

5. Hur bestrider man en faktura?

Svar: Det viktigaste är att du meddelar säljaren att du inte tänker betala fakturan och varför du inte tänker betala den. Hur du gör det spelar egentligen ingen roll, men vi rekommenderar e-post eftersom det då blir enklare att bevisa att ett bestridande har skett.

6. Jag har fått ett inkassokrav trots att jag har bestridit fakturan, vad ska jag göra nu?

Svar: Om du fortfarande anser att fakturan är felaktig, så ska du bestrida inkassokravet till inkassobolaget.

7. Jag har fått ett inkassokrav, kommer jag att få en betalningsanmärkning nu?

Svar: Nej, att få ett krav från ett inkassobolag innebär inte att du kommer att få en betalningsanmärkning.

8. Hantverkaren vill ha betalt i förskott, har han rätt att kräva det?

Svar: Nej, om ni inte har avtalat om förskottsbetalning ska betalning ske när tjänsten är utförd.

9. Jag hade ett telefonabonnemang hos ett företag som avslutades för två och ett halvt år sedan. Nu i dagarna fick jag en faktura från dem. Jag har inte hört av dem sen jag avslutade abonnemanget. Har de verkligen rätt att ta betalt av mig efter så lång tid?

Svar: När företag har krav på konsumenter så löper en preskriptionstid på tre år. Det betyder att om företaget inte påmint dig om skulden på tre år så har företaget inte längre rätt att kräva betalt. Eftersom det har gått två och ett halvt år sedan abonnemanget avslutades så är du skyldig att betala fakturan, förutsatt att det är en korrekt faktura i övrigt.

10. Jag har hört att en butik får laga samma fel 3 gånger när det gäller hemelektronik?

Svar: Nej, enligt praxis får ett företag bara avhjälpa samma fel två gånger, sedan har du rätt att häva köpet. Men man kan behöva gå med på fler avhjälpandeförsök om det handlar om olika fel. Läs mer om vad det innebär på Konsumentverkets webbplats på sidan Fel på en vara.

11. Gäller konsumentköplagen när jag handlar på till exempel Blocket eller Tradera?

Svar: Om säljaren är ett företag så gäller konsumentköplagen som vanligt. Är säljaren däremot en privatperson så gäller inte lagen.

12. Hur är det egentligen med momsen när man får en prisuppgift från ett företag?

Svar: Enligt prisinformationslagen ska moms alltid ingå i en prisuppgift som ett företag lämnar till en privatperson. Samma sak gäller marknadsföring som riktar sig till privatpersoner.

13. Jag blev uppringd av en telefonförsäljare och tackade ja till piller av något slag. Kan jag ångra mig, och måste jag betala returfrakten?

Svar: Du har rätt att ångra dig i 14 dagar från det att du mottog varan. Enligt nya regler från den 13 juni 2014 ska du som köpare alltid stå för returfrakten, även vid telefonförsäljning.

14. Bilhandlaren hävdar att jag inte kan reklamera fel på min begagnade bil eftersom garantin har gått ut.

Svar: Garanti är en frivillig utfästelse, men du har ändå tre års reklamationsrätt även på en begagnad bil (under förutsättning att du köpt bilen som privatperson av ett företag). Läs mer om vad det innebär på Konsumentverkets webbplats på sidan Fel på en vara.

15. Jag är missnöjd med mitt tandläkarbesök, vad gäller?

Svar: Även om inte konsumenttjänstlagen gäller för tandläkartjänster kan du ändå kräva att tandläkaren utför arbetet fackmässigt. Läs mer på Landstingens sida ”Om man inte är nöjd med tandvården”