Kontakt
Lyssna

Mats Svensson, fixare

Mats Svensson, fixare.

Mats Svensson ansvarar för fixartjänsten. Foto: Ingemar Nyborg

Berätta om fixartjänsten!

- Det är en service från kommunen som vänder sig till alla invånare över 70 år, oavsett om de har hemtjänst eller inte. Som fixare är jag behjälplig med de flesta inomhusarbeten som hänger ihop med att förhindra fallolyckor. Det kan till exempel vara sysslor som kräver stege, något vi inte vill att de äldre ska upp på, som att sätta upp en brandvarnare, byta glödlampor eller gardiner. Det kan också handla om att spika fast sladdar som man annars lätt kan snubbla på eller att sätta halkskydd i trappan. Tjänsten är gratis, du betalar bara för eventuellt material. Jag utför alltså inga jobb som kräver fackkunskaper, då får man anlita elektriker, rörmokare och andra professionella.

Vad har du gjort tidigare?

- Jag har i många år jobbat som egenföretagare och säljare inom teknik. När mobiltelefonerna blev var mans egendom försvann behovet av telefonväxlar för många företag och jag fick se mig om efter nya utmaningar. Jag har till exempel kört sjukresor och jobbat med flyktingar här i kommunen, en tid jag aldrig kommer att glömma.

- När min företrädare, Patrik Gustafsson, gick på föräldraledighet blev jag erbjuden vikariatet som fixare, och på den vägen är det. Nu har Patrik fått en annan tjänst och jag är kvar, vilket känns jättebra. Det är ett kul jobb och jag vet att servicen är mycket uppskattad.

Hur gör man för att anlita dig?

- Man ringer och berättar vad man behöver hjälp med, så bokar vi in en tid. Jag har telefontid vardagar mellan klockan 8 och 9 och telefonnumret är 031-724 67 47. Oftast kan jag komma inom några dagar, förutom i november då extra många vill få hjälp med att byta gardiner till första advent.

- En typisk kund är en ensamstående kvinna som bor i centrala Mölnlycke och som saknar anhöriga på nära håll. Att det blir flest uppdrag i Mölnlycke är kanske inte så konstigt med tanke på att hälften av befolkningen bor här, men jag vänder mig förstås till hela kommunen.

Fixartjänst och herrluncher, hur hänger det ihop?

- Inte alls egentligen, förutom att målgruppen kan vara samma. Varannan fredag/torsdag tar jag en paus från fixandet och håller istället i herrluncherna i Mölnlycke och Landvetter. Men vi lagar inte mat, som man skulle kunna tro, utan den beställer vi och sedan äter vi tillsammans. Det är enkelt, kravlöst och alltid trevligt. Vill du vara med, så är det bara att höra av sig till mig.

Vill du anlita Mats, ring:

031-724 67 47, telefontid måndag–fredag kl 8–9.

Kontakt

Mats Svensson, fixare
telefontid mån–fre kl 8–9:
031-724 67 47
mats.svensson@harryda.se