Hemtjänsten kan hjälpa dig att bo kvar hemma och känna dig trygg där. Foto: Scandinav/Jan Töve
Du som på grund av funktionsnedsättning eller minskad ork har svårt att klara av din vardag kan ansöka om hemtjänst.
Du ansöker hos kommunens omsorgshandläggare 031-724 65 90
måndag 13-14.30
tisdag till fredag 9.30-11
Ansökan om bistånd (för utskrift) Pdf, 97.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Omsorgshandläggaren utreder ditt behov av hjälp utifrån bestämmelser i socialtjänstlagen och beslutar sedan om du får hemtjänst och vilka insatser som då ingår.
Då kan välja mellan att anlita den kommunala hemtjänsten eller ett privat företag.
Val av hemtjänstutförare
Vad du får betala för hemtjänsten beror på din inkomst och ditt behov av hjälp. Du betalar samma belopp oavsett om du väljer kommunal eller privat utförare. Fakturan kommer däremot alltid från Härryda kommun.
Avgifter för hemtjänst
Om du vill ha mer eller mindre hjälp ska du vända dig till kommunens omsorgshandläggare 031-724 65 90
måndag 13-14.30
tisdag till fredag 9.30-11
Hemtjänstpersonalen kan hjälpa dig att ta dina mediciner, men ansvaret att sköta medicineringen är fortsatt ditt. Finns ett utökat behov att vi tar över ansvaret för dina mediciner samt att du tar dem på rätt tid behövs ett läkemedelsövertag. Då behöver du kontakta din läkare som skriver remiss för övertaget till hemsjukvården. Medicinerna kommer i så fall vara inlåsta och ges av personalen.
Meddela din samordnare så fort du vet att du har ärenden eller är bortrest. Se kontaktinformationen du fått eller välkommen att kontakta kontaktcenter: 031-724 61 00, kommun@harryda.se
Då kan du kontakta din samordnare, se kontaktinformationen du fått. Du är också välkommen att kontakta kontaktcenter: 031-724 61 00, kommun@harryda.se
Då kan du kontakta enhetschefen för ditt hemtjänstområde. Namn och kontaktuppgifter hittar du på den kontaktinformation som du fått. Du är också välkommen att kontakta kontaktcenter: 031-724 61 00
Du som fått beslut om hemtjänst erbjuds en kontaktman bland vårdpersonalen. Kontaktmannen har särskilt ansvar för att hålla kontakt med dig, dina anhöriga och berörda yrkesgrupper inom sjukvården.
Garanti: Du får besked om vem som är din kontaktman samma dag som dina insatser påbörjas.
Anser du att vi inte uppfyller garantin ska du så snart som möjligt höra av dig till kommunens kontaktcenter på e-post kommun@harryda.se eller telefon 031-724 61 00.
Ansvarig chef kommer sedan att kontakta dig för uppföljning och dialog kring hur vi kan lösa den uppkomna situationen. Dina synpunkter utgör en viktig del i vårt förbättringsarbete.
Servicegarantierna ska förtydliga kommunens konkreta ambitioner inom olika områden. Om kommunen inte uppfyller en garanti i ett enskilt fall innebär det inte att kommunen medger att vi har gjort fel i juridisk mening.
Handläggarenheten
031-724 65 90
socialtjansten@harryda.se
Telefontid:
måndag 13-14.30
tisdag till fredag 9.30-11