Till innehållet

Viktiga uppdrag för dig som vill hjälpa andra - bli familjehem för barn och unga

Nyhet publicerad: 21 aug 2024

Socialstyrelsen kampanj ”Min insats” ska hjälpa landets kommuner att få fler intresserade av uppdrag som till exempel familjehem eller kontaktperson.
– Vi uppskattar Socialstyrelsens initiativ och är tacksamma för allt stöd vi kan få för att få fler att vilja hjälpa andra, säger familjehemssekreterarna Emma Nelin och Anneli Sirugo.

Socialtjänsten i Härryda kommun har sedan några år tillbaka utökat det familjenära stödet på hemmaplan – ett arbetssätt som minskat placeringarna på till exempel HVB-hem, men som istället har ökat behovet av bland annat familjehem. Just nu väntar sju barn/tonåringar på placering i familjehem, de flesta är flickor, varav några är syskon. Det finns också ett litet barn som behöver ett nytt hem.

– Vid sidan av behovet av familjehem behöver vi även ett nytt kontrakterat jourhem vilket innebär att du är hemma på heltid och tar emot kortare placeringar akut. Då behöver man ha erfarenhet av att vara familjehem eller jourhem sedan tidigare, säger Anneli Sirugo, familjehemssekreterare.

Tid och engagemang för uppdrag

Det finns ingen mall för hur till exempel ett familjehem ska vara. Du kan vara ensamstående eller ha en familj. Du kan bo i lägenhet eller hus, centralt eller lantligt. Det viktigaste är att du har en stabil livssituation, tid och engagemang samt kan erbjuda barnet/ungdomen trygghet, stabilitet och omsorg. Förutom ekonomisk ersättning enligt SKR:s riktlinjer, får du kontinuerligt stöd från socialtjänsten.

– Att ta hand om ett barn på heltid eller någon helg i månaden är oftast inget beslut som man tar i farten, och just därför är det viktigt att vi då och då påminner om de här uppdragen. Det kan finnas tider i livet då det finns utrymme att göra en viktig insats för ett barn eller en ungdom, och då hoppas vi att man kontaktar oss, säger Emma Nelin, familjehemssekreterare.

Stötta kommunerna i rekryteringen

Socialstyrelsens informationskampanj snurrar flitigt i sociala medier under vecka 34–36. Syftet med kampanjen är att stötta kommunerna i rekryteringen av personer till uppdrag som till exempel familjehem, kontaktperson, stödfamilj och god man. I våras genomförde Socialstyrelsen samma kampanj.

Du kan läsa mer här:

Socialstyrelsens kampanj ”Min insats” där du bland annat kan läsa berättelser om hur det är att ha ett uppdrag som till exempel familjehem, stödfamilj eller kontaktperson Länk till annan webbplats.

Här kan du lämna en intresseanmälan och även läsa mer om de olika uppdragen Länk till annan webbplats.

Kontakt

Anneli Sirugo, familjehemssekreterare

Emma Nelin, familjehemssekreterare

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt