Till innehållet

Härryda kommun klättrar i hemtjänstindex - i år igen!

Nyhet publicerad: 10 jan 2025

Härryda kommun placerar sig på plats 44 i den årliga rankingen av hemtjänstindex hos landets 290 kommuner. En fin klättring från plats 76 året innan.

Personal på promenad med brukare

Hemtjänstindex är ett samlat mått på hemtjänstens kvalitet och tas årligen fram för alla 290 kommuner. Indexet baseras på data och fångar upp hela processen – från information, ansökan och biståndsbeslut till själva utförandet – och ger med andra ord en helhetsbild av hur bra en kommun är på att leverera hemtjänst.

Nio av tio är sammantaget nöjda med sin hemtjänst

2024-års hemtjänstindex visar att Härryda kommun klättrat från plats 76 till plats 44. Den fina klättringen förklaras bland annat av nöjda brukare i Socialstyrelsens årliga enkät ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” där nio av tio är sammantaget nöjda med sin hemtjänst. En annan förklaring är att arbetet med att minska antalet personal som hemtjänsttagare med minst två besök per dag möter under en tvåveckorsperiod, så kallad personalkontinuitet, gett resultat. Antalet mäts varje månad och oftast nås målet på max 14 personer.

– Det finns såklart variationer i hur våra brukare vill ha det. En del vill helst träffa samma personal medan andra tycker det är trevligt att få träffa nya som exempelvis under somrarna, så perspektiven är lite olika, säger Eva-Britt Lindblad, chef för hemtjänstområde Landvetter/Härryda.

Personalkontinuiteten är en viktig del i kvalitetsarbetet

Inom hela vård och omsorg tillämpas sedan flera år tillbaka överanställning av personal, vilket innebär att ordinarie personal täcker upp för varandra i första hand och vikarier endast tas in vid behov. De olika hemtjänstgrupperna har också delats in i mindre grupper, så att en begränsad personalstyrka ansvarar för ett visst område, vilket också förbättrat personalkontinuiteten.

– Det är en viktig del i vårt kvalitetsarbete. Sedan finns ju utmaningar som att nästan alla vill ha besök mellan klockan åtta och nio på morgonen och vi kan ju inte vara överallt samtidigt, men vi informerar alltid om när vi kommer, så att hemtjänsttagaren kan känna sig trygg med det, säger Eva-Britt Lindblad.

Läs mer om resultatet på: hemtjänstindex.se Länk till annan webbplats.

Kontakt

Anna Hildesson, verksamhetschef för vård och omsorg

Lina Fahlgren, planeringsledare för vård och omsorg

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt