Till innehållet

Fina betyg till äldreomsorgen i Socialstyrelsens enkät

Nyhet publicerad: 06 nov 2024

91 procent av dem som bor på våra äldreboenden och 90 procent av våra hemtjänsttagare är sammantaget nöjda med sitt äldreboende/sin hemtjänst. Brukarna ger oss även höga betyg när det gäller förtroendet för och kompetensen hos personalen. Det är några av resultaten i Socialstyrelsens årliga enkät ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?”

Personer på äldreboende spelar spel med stöd av vårdpersonal.

Boende på Ekdalagårdens äldreboende spelar spel. Foto: Anna Sigvardsson

– Jag känner mig både glad och stolt över de fina omdömena. Det är tydligt att vi i många delar avviker positivt jämfört med riket. Det verkar också som vår satsning på kompetens och karriärvägar märks av då vi ligger bland de 25 procent bästa i landet när våra brukare skattar personalens kompetens.  Det är också roligt att Attendo Säteriet får så fina resultat i år, säger Anna Hildesson, verksamhetschef för vård och omsorg i Härryda kommun.

Personalen är viktigast

Fyra av våra äldreboenden – Björkelid i Rävlanda, Bygården i Landvetter, Hönekulla gård och Säterigården i Mölnlycke – kammar hem full pott (100 procent) under frågan ” Hur nöjd är du sammantaget med ditt äldreboende?” Samtliga av boendenas enhetschefer lyfter personalen som den viktigaste framgångsfaktorn:

– Jag är jättestolt över vår personal på Björkelid. De är kompetenta, empatiska, engagerade och tar ett stort ansvar. Det skapar trygghet och trivsel för brukarna. Våra fina miljöer, både inom- och utomhus, är också mycket uppskattade, säger Eva Sellgren, enhetschef.

– På Bygården jobbar vi mycket med värdegrund och bemötande. Det är inte bara vård- och omsorgspersonalen som är viktiga för brukaren, även fysioterapeuter, arbetsterapeuter, sjuksköterskor, fritidsassistenter och personalen som lagar mat eller städar – alla spelar en viktig roll för helheten, säger Emma Gustafsson, enhetschef.

– Många av våra brukare på Hönekulla gård har bott här länge och är trygga med personalen som känner dem och deras behov väl. Många uppskattar också maten från vårt eget kök, säger Anne-Sofie Granath, tillförordnad enhetschef.

– Säterigården är ett litet boende, vilket gör att vi arbetar nära brukarna och deras närstående. Fokus ligger på trygghet, de som bor här eller besöker oss ska känna sig som hemma. Ett gott bemötande, medarbetarnas kompetens och en låg personalomsättning är några av framgångsfaktorerna, säger Alma Lantz, enhetschef.

Några resultat om våra äldreboenden:

  • Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med ditt äldreboende?
    Mycket nöjd/ganska nöjd: 90 %, jämfört med 79 % i riket
  • Känner du förtroende för personalen på ditt äldreboende?
    Ja, för alla/flertalet i personalen: 90 %, jämfört med 82 % i riket
  • Tycker du att personalen har den kunskap och kompetens som behövs för att göra sitt arbete på ditt boende?
    Ja, alla/ja, flertalet: 88 %, jämfört med 82 % i riket
  • Brukar personalen ta hänsyn till dina åsikter och önskemål om hur hjälpen ska utföras?
    Ja, alltid/oftast: 82 %, jämfört med 77 % i riket
  • Hur nöjd eller missnöjd är du med de aktiviteter som erbjuds på ditt äldreboende?
    Mycket nöjd/ganska nöjd: 72 %, jämfört med 59 % i riket
  • Brukar personalen ha tillräckligt med tid för att kunna utföra sitt arbete hos dig?
    Ja, alltid/oftast: 78 %, jämfört med 70 % i riket

Utvecklingsområden - äldreboende:

  • Upplever du att måltiderna på ditt äldreboende är en trevlig stund på dagen?
    Ja, alltid/oftast: 78 %, jämfört med 66 % i riket
  • Vet du vart du ska vända dig om du vill framföra synpunkter eller klagomål?
    Ja: 59 %, jämfört med 45 % i riket

Några resultat om vår hemtjänst:

  • Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med den hemtjänst du har?
    Mycket nöjd/ ganska nöjd: 91 %, jämfört med 85 % i riket
  • Brukar personalen ta hänsyn till dina åsikter och önskemål om hur hjälpen ska utföras?
    Ja, alltid/oftast: 91 %, jämfört med 85 % i riket
  • Tycker du att personalen har den kunskap och kompetens som behövs för att göra sitt arbete hos dig?
    Ja, alla/ja, flertalet: 94 %, jämfört med 87 % i riket
  • Känner du förtroende för personalen som kommer hem till dig?
    Ja, alla/ja, flertalet: 95 %, jämfört med 88 % i riket
  • Hur tycker du att personalen utför sina arbetsuppgifter?
    Mycket bra/ganska bra: 90 %, jämfört med 84 % i riket
  • Hur tryggt eller otryggt känns det att bo hemma med stöd av hemtjänsten?
    Mycket tryggt/ganska tryggt: 93 %, jämfört med 86 % i riket

Utvecklingsområden - hemtjänst:

  • Brukar du träffa din fasta omsorgskontakt i hemtjänsten?
    Ja, ofta: 35 %, jämfört med 30 % i riket
  • Vet du vart du ska vända dig om du vill framföra synpunkter eller klagomål på hemtjänsten?
    Ja: 63 %, jämfört med 60 % i riket

– Nu jobbar vi vidare, både på enhetsnivå och centralt, för att höja kvaliteten ytterligare. Självklart finns det utmaningar som till exempel brukarnas möjlighet att påverka kvaliteten och att alla känner till sin fasta omsorgskontakt, säger Anna Hildesson, verksamhetschef för vård och omsorg.

Om Socialstyrelsen enkät och svarsfrekvens

Socialstyrelsens enkät skickades ut under våren 2024 till alla personer som är 65 år eller äldre och som bor på äldreboende eller har hemtjänst. Enkäten genomförs varje år, vilket gör att kommunerna kan följa sina resultat över tid.

Svarsfrekvensen hos våra brukare på äldreboende var 52,5 %, att jämföra med rikets 44,1%. Svarsfrekvens hos våra brukare med hemtjänst var 58,6 %, att jämföra med 54,5 % i riket.

Resultatet för respektive enhet i Härryda kommun

Socialstyrelsens enkät ”öppna jämförelser Länk till annan webbplats.

Kontakt

Lina Fahlgren, planeringsledare vård och omsorg

Anna Hildesson, verksamhetschef vård och omsorg

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt