Till innehållet

Härryda kommun får station i Mölnlycke när parterna nu är överens om inriktningen för järnvägen

Nyhet publicerad: 19 jun 2024

Nu finns en gemensam inriktning kring stråket för ny järnväg mellan Borås och Göteborg. Härryda kommun har under hela processen stått fast vid att lösningen ska omfatta en station i Mölnlycke vilket man nu får igenom. Överenskommelsen som presenterades av landshövdingen på onsdagen är en kompromiss efter förhandlingar med berörda parter.

Det var den 24 maj som regeringen meddelade att landshövdingen i Västra Götaland kallats in som medlare för att försöka hitta en lösning på det låsta läget mellan parterna, något som en enig kommunstyrelse i Härryda begärt. Efter en månads arbete med flera olika möten, har alltså landshövding Sten Tolgfors kommit fram med ett förslag till lösning för en ny, modern sträckning Göteborg-Borås som berörda parter accepterat.

– Utifrån det val vi fått mellan att stoppa all utveckling av kommunen, eller bidra till den nya järnvägens tillkomst, har vi efter många diskussioner landat att fördelarna för kommunens alla invånare på totalen är större än nackdelarna. Nackdelen är tunneln söder om stationsläget i Mölnlycke. Men vi får till Mölnlycke stationsläge som en del i ett nytt pendelstråk i båda riktningarna, kommunen kan fortsätta utvecklas med fler arbetsplatser och bostadsutveckling i hela kommunen, från Rävlanda och Hindås i öster till Mölnlycke i väster. Att vi får in hela kommunen i kollektivtrafikzon A, är ju naturligtvis också en uppsida vi länge kämpat för. Jag vill inte säga att jag är nöjd, men har accepterat inriktningen efter många överväganden, säger Per Vorberg (M), kommunstyrelsens ordförande.

Även Patrik Linde (S), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande är relativt nöjd med överenskommelsen:

–Jag är nöjd med att vi kommit framåt i processen men ser samtidigt att det finns områden där man kunde önskat mer. Jag är nöjd med att vi får en station i Mölnlycke men inte lika nöjd med att det blir delar som går i tunnel. Samtidigt kan vi se att det finns stora uppsidor för kommunen när vi får in hela kommunen i Zon A och får till en hub för resande på flygplatsen, säger Patrik Linde.

Järnvägens sträckning och stationer enligt överenskommelsen. Klicka för större bild.

Tio punkter lägger grunden

Beskedet om en lösning kom på onsdagen 19 juni, efter ett nytt möte med Västra Götalandsregionen, Göteborg, Mölndal, Härryda, Bollebygd, Borås och Trafikverket. Parterna står enigt bakom inriktningen i dokumentet som i tio punkter går igenom den gemensamma sträckningen och dess förutsättningar.

– Det betyder att vi nu kan gå vidare med arbete för att ta fram mer detaljerade underlag med sikte på en skriftlig överenskommelse i augusti, säger landshövding Sten Tolgfors.

– Ny järnväg mellan Göteborg och Borås är avgörande för näringslivets och Landvetter flygplats konkurrenskraft och möjliggör för kommunerna längs stråket att växa. Det är viktigt att Västsverige nu enas till stöd för stärkt infrastruktur och en gemensam utveckling, fortsätter han.

Station i Mölnlycke

Lösningen innebär i korthet att den korridor som Trafikverket sedan tidigare föreslagit genom Härryda blir av och att det blir fyrspår under Landvetter flygplats. Dessutom byggs en bibana till befintlig station, som gör det möjligt att åka från Mölnlycke i både östlig och västlig riktning, med pendeltåg.

– Stationen i Mölnlycke kommer att få stor betydelse för möjligheten att utvecklas som kommun. Men viktigast av allt är att det ger våra boende i Mölnlycke bra pendlingsmöjligheter till såväl Göteborg som Borås, säger Patrik Linde (S), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande.

Hub för resande vid Landvetter flygplats

En station med fyra spår ska byggas under Landvetter flygplats. Stationen ska enligt överenskommelsen utvecklas till en kollektivtrafikshub för bussar från både närområdet och runtomliggande kommuner.

På onsdagen mötte landshövding Sten Tolgfors företrädare för Västra Götalandsregionen, Göteborg, Mölndal, Härryda, Bollebygd, Borås och Trafikverket. Patrik Linde (S) representerade Härryda kommun på mötet.

Mycket arbete återstår

Enligt Trafikverkets bedömning krävs cirka 1 miljard kronor för att bygga fyrspår under Landvetter, samt 2-4 miljarder för den östliga anslutningen från Mölnlycke. Detta tillkommer utöver de av staten angivna 43.5 miljarder kronorna för den nya järnvägen, varför en extra finansiering krävs. Arbetet med att reda ut var de extra pengarna ska komma ifrån fortsätter i augusti.
Läs Länsstyrelsens skrivelse om överenskommelsen. Pdf, 360.8 kB.

Kontakt

Per Vorberg (M), ordförande kommunstyrelsen

Patrik Linde (S), 2:e vice ordförande i kommunstyrelsen

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt