Kontakt
Lyssna

Livsmedel för företag

Alla livsmedelsverksamheter ska registreras eller godkännas.

Registrering

För att registrera sig krävs att man fyller i en anmälan om livsmedelsanläggning och där beskriver den verksamhet som man planerar att starta. Anmälan ska lämnas in till miljö- och hälsoskydd senast 10 arbetsdagar innan verksamheten öppnar. En inspektion av verksamheten kommer normalt att göras inom tre månader efter att verksamheten startat. Då kontrolleras att verksamheten uppfyller kraven i lagstiftningen. Vid kontrollen kontrolleras bland annat att lokalerna är lämpliga för den livsmedelshantering man har och att det finns rutiner för egenkontrollen.

Godkännande

Endast tillverkare som hanterar råa animaliska livsmedel ska godkännas, till exempel charkuterier, styckningsanläggningar, slakterier, mejerier, fiskberedningsanläggningar mm. Det är Livsmedelsverket som godkänner dessa verksamheter.

Ändringar

Ändringar i verksamheten eller förändring i sortiment ska meddelas till miljö- och hälsoskydd.

Tillfällig verksamhet

Om du avser att starta en tillfällig livsmedelsverksamhet ska samma anmälningsblankett användas. Observera dock att det är viktigt att du fyller i startdatum och slutdatum för din verksamhet.

Exempel på verksamheter du ska registrera

Restauranger, kaféer, storkök och matbutiker är självklara livsmedelsverksamheter. Men alla verksamheter som på något sätt hanterar livsmedel ska registreras. Exempel på sådana är:

  • Apotek
  • Bed & breakfast
  • Förskolor, dagbarnvårdare och hemtjänst
  • Ideella föreningar, församlingshem och liknande kan vara aktuella
  • Matmäklare, grossister och liknande verksamheter, till exempel importkontor där varor sänds direkt till kund
  • Företag som transporterar livsmedel
  • Företag som tillverkar charkuterier, choklad, godis, glass, kaffe eller färdiglagad mat
  • Företag som bedriver E-handel och försäljning på sociala medier som till exempel Facebook.

Vad menas med ändrade ägarförhållanden?

Förändrade ägandeförhållanden innebär att du måste göra en ny registrering av din livsmedelsverksamhet. Med ändrade ägandeförhållanden menas:

  • Om du tagit över en redan registrerad verksamhet. Registreringar är knutna till en viss livsmedelsföretagare (en fysisk eller juridisk person) och en anläggning. En livsmedelsföretagare kan inte "ta över" en annan företagares befintliga registrering.
  • Om ditt företag som drivits som enskild firma ombildas till aktiebolag innebär det att en ny juridisk person tar över och då ska det behandlas som ett ägarbyte.

Avgift för registrering

En avgift  tas ut för handläggning av godkännande och registrering.öppnas i nytt fönster

Livsmedelskontroll och årlig avgift

Din verksamhet kommer att kontrolleras av kommunen. Verksamheter som hanterar livsmedel med stora risker kontrolleras mest. Du kommer få betala en årlig avgift för livsmedelskontroll.

Anmälan

Använd främst den gröna e-tjänsten när du vill ansöka om livsmedelsverksamhet. Den tillhör företagarnas hemsida verksamt.se

E-TJÄNST, ANMÄLAN LIVSMEDELSVERKSAMHET, VERKSAMTlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

E-tjänst, anmälan livsmedelsverksamhetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Anmälan livsmedelsverksamhetPDF
Anmälan dricksvattenanläggningPDF

Från och med den 1 januari 2019 riskerar de företag som inte registrerat sin verksamhet eller har ändrade ägarförhållanden men inte anmält det, att få betala en sanktionsavgift.

Bygglov eller anmälan

Ändringar i en livsmedelslokal kan kräva bygglov eller anmälan.
Kontakta bygglov så får du veta vad som gäller för din lokal

Fettavskiljare

För vissa verksamheter krävs att man installerar fettavskiljare.
Läs mer om vilka krav som gäller för fettavskiljare