Situationsplan
En situationsplan är en karta där du har fyllt i det du vill bygga, ändra eller riva. För att kunna göra en situationsplan måste du först beställa och få en nybyggnadskarta från kommunen.
Situationsplanen utgår från nybyggnadskartan
När man gör en situationsplan fyller man i det man vill bygga, ändra eller riva på en nybyggnadskarta. Det finns olika typer av nybyggnadskartor – vilken du ska använda beror på ditt byggprojekt. Du beställer en nybyggnadskarta av kommunens kart- och GIS-enhet.
Nybyggnadskarta
Nybyggnadskartan består av själva kartan och en del viktig information som vi behöver när vi handlägger din ansökan. Det är därför viktigt att du baserar situationsplanen på nybyggnadskartan som vi tar fram för din fastighet. Du får inte ändra eller ta bort något från nybyggnadskartan, du får bara lägga till det du ska bygga.
Ta gärna hjälp av ett proffs
Du kan göra situationsplanen själv. Men om du är osäker på hur man gör rekommenderar vi att du tar hjälp av en arkitekt eller annan kunnig person. Situationsplanen ska vara fackmannamässigt utförd. Det innebär att den ska uppfylla vissa minimikrav.
Ritningen ska
- vara ritad med rena, tunna svarta linjer på en vit bakgrund (använd alltså inte rutat eller linjerat papper om du ritar för hand)
- tydligt visa vad du ska bygga eller ändra och vad som redan finns på platsen
- ha en måttstock inritad, så att det går att kontrollera att skalan stämmer
- ha en tydlig måttsättning (höjd, längd, bredd eller avstånd) i meter med minst en decimal
- ha tydliga siffror, bokstäver och symboler
- redovisa vilket höjdsystem som används om ritningen innehåller höjduppgifter, till exempel markhöjder eller höjdkurvor
- ha en informationsruta (så kallat ritningshuvud) längst ner till höger.
Ritningshuvudet ska redovisa fastighetsbeteckningen, vilken typ av ritning det är (till exempel fasadritning mot väster), skalan (vanligtvis 1:100), vilket format ritningen är upprättad i (till exempel A3 eller A1), datumet då ritningen upprättades och namnet på den som gjorde ritningen.