Kommunen ansvarar för hantering av hushållens avfall och slam från enskilt avlopp. Sophämtningen utförs av Renova AB, slamtömningen och farligt avfall sköts av Renova Miljö, enligt avtal med kommunen.
År 2020 hade 53 veckor, det innebar att det kom två udda veckor efter varandra, vecka 53 och 1. För att hämtningsfrekvensen skulle stämma fick de som har sophämtning varannan eller var fjärde vecka en ny hämtningsvecka.
Information om ny hämtningsvecka
Kontakta kommunens kontaktcenter för att få besked om din hämtningsdag. Det går inte att få reda på din hämtningsdag på något annat sätt än att kontakta kommunens kontaktcenter. Har du inte fått hämtat enligt ditt abonnemang, ska du snarast kontakta kommunens kontaktcenter, så de får möjlighet att se till att avfallet hämtas. Under förutsättning att fastighetsägaren eller enskild väghållare inte är orsaken.
Utebliven sophämtning
Tömning sker normalt på vardagar mellan 06.30 och 16.30, dock kan det vid särskilda fall även ske senare. Tömningsdag och tid kan även ändras i samband med storhelger.
Vid ägarbyte eller om din fastighet är nybyggd, ska alltid en anmälan skickas in via blankett eller vår e-tjänst till kontaktcenter.
Ägarbyte eller nybyggd fastighet
Vårt standardabonnemang är ett grönt kärl för brännbart avfall och ett brunt kärl för matavfall och 14-dagarshämtning på båda kärlen.
Väljer du att bara ha ett grönt kärl och slänga allt där i får du en högre avgift.
Vilket abonnemang som passar dig och din fastighet kan du läsa i vår taxa eller så kan du ringa till kontaktcenter för att få mer information och hjälp.
Avgifter för sophämtning och slam
Locket är ett särskilt lock som gör det möjligt att öppna kärlet åt båda håll. Det finns endast för 190 liters sopkärl.
Avgifter för sophämtning
Sopkärl med lock-i-lock
Hur avfallet ska hanteras i kommunen regleras i avfallsföreskrifterna.
Avfallsföreskrifter
För att sophämtningen ska fungera smidigt är det viktigt att man har ställt i ordning en plats för sitt kärl, max en meter från platsen där sopbilen stannar (vid tomtgränsen mot gatan). Handtag och hjul ska vara vända utåt. Vill du få kärlet hämtat mot avgift, beställer du dragväg hos kontaktcenter.
Avgifter för sophämtning och slam
Det går bra att ha en särskild uppställningsplats vintertid och en annan sommartid. Du måste alltid komma överens med kommunens kontaktcenter innan du byter plats på ditt kärl så att Renova får reda på platsbytet.
Önskas glesare hämtning på den gröna tunnan det vill säga det brännbara avfallet, krävs abonnemanget sortering av matavfall, antingen via hemkompost eller brunt kärl som hämtas av Renova. En anmälan måste göras hos miljö- och hälsoskydd. Glesare hämtning är månadshämtning eller kvartalshämtning.
Anmälan om ändrad hämtning
Avgifter för sophämtning och slam
Kompostering
Om du är företagare och önskar glesare sophämtning var fjortonde dag, istället för varje vecka utan abonnemang för sortering av matavfall, kan du ansöka om detta med nedan blankett.
Ansökan 14- dagarshämtning
Bor du inte i huset på minst tre månader, kan du söka dispens för sopor och även slamtömning. Det vill säga begära tillfälligt uppehåll i sophämtningen. Har du en sommarstuga gäller minst hela säsongen maj-september. Återvinningskortet spärras vid beviljad dispens.
Regler och blankett för dispens för sopor och slam, tillfälligt uppehåll
Enligt lag får kommunen ta ut en avgift för att handlägga ärenden av det här slaget. Beslutet är taget av kommunfullmäktige. Vid normalfallet kommer en avgitt om 0,5 timmar tas ut vid anmälan om hushållskompost. När det gäller en avgift om enbart ändrat hämtningsintervall, tas i normalfallet en avgift om 0,25 timmars handläggningstid ut.
Nedan hittar du exempel på vad som ska slängas i det gröna kärlet för brännbart hushållsavfall
Kontaktcenter
031-724 62 00
kontaktcenter@harryda.se
Miljö- och hälsoskydd
031-724 61 00 (Växel)
miljo.halso@harryda.se