Så jobbar vi med VFU på Skinnefjällsskolan
Verksamhetsförlagt utbildning (VFU) gör det möjligt för lärarstudenter att få se och träna sina teorier mot verkligheten under utbildningens gång. Att även få uppleva de ”mjuka” delarna av yrkesrollen bidrar till studenternas utveckling.

Jag har varit handledare sedan början av 2000-talet och haft många studenter sedan dess. I början fanns det inte lika tydliga riktlinjer som idag och det känns värdefullt att få göra nästa generation lärare sällskap. Det är både roligt och utvecklande när jag får möjligheten att dela med mig av den erfarenhet som många år i yrket givit mig, det är en ynnest.

Maria Linder, har cirka tjugoårs erfarenhet av att vara handledare.
Min roll som handledare
Det är spännande att få följa utvecklingen i lärarprogrammet och ta del av uppdragen för varje VFU-period. Att både få bli en kollega och samtidigt få leda studenten i “verklighetens” klassrum är en bra kombination. Det relationella arbetet, som man bara kan öva sig till i klassrummet och inte kan läras från styrdokumenten, får plats i praktiken och inte sällan har vi diskussioner om vad som är viktigt innan man tar sig an en klass med 25 elever, föräldrakontakten inte minst.
Så tar vi emot nya studenter
Rektor träffar VFU-studenterna vid VFU-start, där övergripande information ges, såsom sekretess, nycklar, inlogg till skolplattform etc.
När man kommer ut som ny lärare/medarbetare i ett nytt klassrum är det bra att ”skugga” andra lärare några dagar, att få möjligheten att successivt lotsas i rutiner och strukturer samt att få en överblick över elevgruppen. Det är en viktig tid för att kunna förstå gruppens sammanhang och en nödvändighet för att senare planera, diskutera och genomföra lektioner på egen hand.
Vilka är de största fördelarna med VFU?
En av fördelarna är såklart att främja samarbetet mellan universitetet och skola, men också att visa framtida kollegor hur verkligheten kan se ut, hur omväxlande yrket kan vara, dela med oss av kunskap och erfarenhet och visa vilken skillnad vi kan göra för våra elever.
Studenterna som kommer från skolbänken ut i verklighetens klassrum och får omvandla teori till praktik illustrerar betydelsen av VFU.
VFU utifrån studentens perspektiv
Jag frågade min nuvarande student Alice om hur hennes VFU-upplevelse varit hittills?
- Min VFU-upplevelse har varit positiv och till stor del varit som jag förväntade mig. Jag har fått bolla idéer, testa mina idéer och känna på hur det är att vara en del av lärarlaget. Jag har fått utrymme att utveckla min lärarroll och hitta mitt sätt att undervisa och vara den lärare jag vill vara.
Hur tycker du att VFU har bidragit till din förståelse för yrket och kopplingen mellan teori och praktik?
- Vad gäller kopplingen mellan teori och praktik skiljer sig universitetets värld sig mycket från skolans verkliga värld. Jag har fått med mig mycket från utbildningen som jag vill förverkliga i det praktiska yrket som ibland fungerat och ibland inte. Det jag märkt när jag varit ute på min VFU är att det är många faktorer som spelar in i planering av lektioner, genomförande och bedömning. VFU-perioderna jag varit på har gett mig kött på benen och en verklighetsuppfattning av verksamheten och livet i skolan. Detta har resulterat i att det jag i teorin och i huvudet trott eller förväntat mig ibland kolliderat med verkligheten men även bidragit till att jag fått upp ögonen för det omväxlande och roliga arbetet som skolans värld gett mig.
De viktigaste faktorerna för en framgångsrik VFU-period
Vi är överens om att de viktigaste faktorerna för att VFU-praktiken ska bli framgångsrik är att man som student får prova att hitta sin egen väg och sträva mot att äga sin lärarroll utifrån de verktyg man fått med sig från de olika VFU-perioderna man varit på och förvalta de i praktiken och ta tillvara på utrymmet att testa sina idéer, göra om, och hitta den väg som fungerar för en själv. Också att man får använda den kunskap man fått med sig från lärarutbildningen ut i praktiken och öva på hur man planerar, genomför undervisningen och bedömer eleverna.
Avslutningsvis tycker vi att VFU bäst bidrar till studentens utveckling genom att studenten får omvandla teori till praktik och får uppleva de ”mjuka” delarna av yrkesrollen, såsom föräldrakontakt, andra delar i yrket och på arbetsplatsen (exempelvis enhetsråd om man är fackombud, APT, kartläggning, nationella prov, administrativt arbete och föräldramöten).
Maria Linder, grundskollärare och VFU-handledare Skinnefjällsskolan