Till innehållet

Praktisk matematik i samverkan på Lunnaskolan

Ett av Lunnaskolans prioriterade mål läsåret 2024/2025 är att öka samverkan mellan och inom förskoleklass, skola och fritidshem med fokus på praktisk matematik i utomhusmiljö.

Bild från praktisk matematik utomhus

Detta mål kommer från att skolan är angelägna om och vill bibehålla den höga måluppfyllelse i matematik som finns på skolan, utöka samverkan och samtidigt använda sig av den fantastiska utomhusmiljö som finns runt skolan. Just för att främja samverkan ytterligare så är det ett upplägg där viss del av detta arbete genomförs i faddergrupper. På Lunnaskolan har förskoleklasselever faddrar i årskurs 2 och elever i årskurs 1 har faddrar i årskurs 3.

Arbetet kring detta mål har styrts upp av skolans två förstelärare, Lisa Gattulv och Åsa Molin i samverkan med rektorerna på Lunnaskolan, Gabriella Knutsson och Susanne Flenner.

Läsåret är indelat i tre perioder, där man under första perioden arbetat med längd, vikt, volym och tid. Andra perioden som pågår just nu är problemlösning och den sista perioden är mönster.

Praktisk matematik

Praktisk matematik i samverkan handlar om att använda matematik på ett sätt som är direkt tillämpligt i verkliga situationer och samarbeta mellan olika discipliner och aktörer för att lösa problem. Denna metod fokuserar på att kombinera teoretiska matematiska principer med praktiska behov, ofta genom tvärvetenskapliga eller samhällsorienterade projekt. Några anledningar till varför praktisk matematik i samverkan är viktig:

  • Problemlösning i verkliga livet: Matematik är inte bara abstrakt teori utan ett verktyg som kan användas för att lösa konkreta problem i samhället, industrin, ekonomin, tekniken och andra områden. Genom att arbeta praktiskt med matematik får man en bättre förståelse för dess relevans och tillämpningar.
  • Tillämpning av teoretisk kunskap: Samverkan gör det möjligt att tillämpa den teoretiska matematik man lär sig i verkliga sammanhang. Det ger en djupare förståelse och förmåga att lösa praktiska problem. Att använda sig av utomhusmiljön i matematikundervisning eller i praktiska matematiska tillämpningar kan vara ett effektivt sätt att göra matematiken mer konkret och relevant. Genom att nyttja den fysiska miljön runt oss kan elever och aktörer uppleva matematik i verkliga sammanhang, vilket ökar både förståelse och engagemang.

Inspiration i mixade konstellationer

Sista passet under kompetensutvecklingsdagen/stängningsdagen på Lunnaskolan den 28/10 avslutades med praktisk matematik utomhus. Samtliga pedagoger och rektorer samlades för att sedan delas in i tvärgrupper F-3. Skolans två förstelärare och en av skolans rastaktivitetspedagoger (Joakim Palméren, lärare i fritidshem) hade förberett sex olika matematikstationer som passade utmärkt att genomföra utomhus.

Stationerna var valda utifrån att de skulle vara enkla att nivåanpassa och genomförbara i varje årskurs och på fritidshem. Syftet med eftermiddagen var att ge inspiration och möjlighet att träffas i mixade konstellationer för att kunna ha kul tillsammans och få nya idéer för vidare matematikundervisning. Det blev en riktigt uppskattad eftermiddag och samtidigt en möjlighet till fysisk aktivitet.

Kontakt

Susanne Flenner, rektor Lunnaskolan

Kontakt

Gabriella Knutsson, rektor Lunnaskolan

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2025-02-04