Till innehållet

Läsandet i fokus på Härrydaskolan och Eskilsbyskolan

Efte att utvärderingar visat att elever på våra skolor, både på låg- och mellanstadiet, behövde avkodningsträning beslutade vi att gemensamt ha detta i fokus under läsåret. För att göra detta använder vi oss av "Intensivläsning i helklass med Sara Bruun"; ett utbildningspaket som innehåller lärarhandledning, utbildningsfilmer och läslistor.

Bild på två elever under en lektion.

Kollegialt lärande

Vi startade upp höstterminen med kollegialt lärande kring utbildningsfilmerna samt diskussioner för att få ett gemensamt synsätt på den lärarhandledning som finns med i materialet. Lärargruppen bestämde att projektet riktar sig till elever i årskurs 2 till 6 på Härrydaskolan den första omgången, medan årskurs 1 planeras delta i den andra omgången under vårterminen 2025. På Eskilsbyskolan deltar årskurs 1 och årskurs 2 redan nu. Under fem veckor genomförs daglig intensivläsning i klassen med målet att öka elevernas läshastighet.

Bild på papper med olika sammansatta ord.

Minuttest

Projektet inleddes med ett minuttest där läraren mätte hur många ord eleverna kunde läsa korrekt på en minut. Eleverna parades sedan ihop med en läskompis på samma nivå. I slutet av augusti startade läsningen i klassrummen, där eleverna läste i 10 minuter varje dag. De första nio läslistorna bestod av nonsensord och varje elev skulle läsa varje lista minst tre gånger medan läskompisen lyssnade och rättade vid behov. När eleven kände sig säker, lyssnade en vuxen och om eleven läste korrekt fick de gå vidare till nästa nivå.

Efter två och en halv vecka genomfördes minuttestet igen och eleverna parades om med nya läskompisar på samma nivå. Trots att det gått kort tid så visade resultaten en positiv utveckling där flera elever förbättrat sin avkodningsförmåga och kunde läsa fler ord på en minut.

Lärare och elevassistenter säger till exempel:

”Jag såg en stor utveckling redan efter halva tiden” och ”Jag tycker det är bra, jag ser och hör att eleverna utvecklas” .

Även elever ser sin egen utveckling:

”Det kan vara jobbiga listor, när det är svåra ord, men jag känner att jag läser bättre nu.” (Elev i årskurs 4.)

Utvärdering

Under höstlovet ska vi göra en gemensam utvärdering både vad gäller vårt arbetssätt, men också naturligtvis elevernas utveckling. Lärarna Caroline Lövhammer och Madeleine Krans rekommenderar projektet till fler skolor i kommunen och finns behjälpliga vid eventuella frågor.

Kontakt

Madeleine Krans, lärare Härrydaskolan

Kontakt

Caroline Lovhammer, lärare Härrydaskolan

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2025-04-22