18th International tool fair – Tech-tonic motions in learning
Eftermiddagssolen strålar in i det lilla flygplansfönstret. Det är svårt att avgöra vart marken slutar och himlen tar vid. Isberg så långt ögat kan se och den natur som uppenbarar sig är dramatisk, men samtidigt otroligt vacker. Det är första gången jag beskådar Island; ett ”bucket list-resmål” jag personligen länge haft. Naturen får dock vänta, nu är det fokus på teknik och digitalisering.

Inledning
Digitaliserings framfört är ett faktum. AI, AR, VR… det finns många termer och verktyg att hålla kolla på. Samtidigt ska vi försöka klura ut hur vi, i ett dagligt arbete, kan nyttja dem. Kan nyfikenhet trumfa tidigare erfarenheter och egenintressen? Vart börjar man? Detta är några av de frågor jag hade när jag i november 2024 satte mig på flyget till Reykjavik.
Erasmus+
I somras blev jag antagen till att få åka på tvärsektionell konferens i Reykjavik. Med fokus på digitala verktyg möts personer från både ungdoms- och utbildningssektorn från hela Europa. Genom föreläsningar, workshops och utställningar ska vi tillsammans utforska hur man kan nyttja digitaliseringens framfart i det dagliga arbetet samt de utmaningar man kan tänkas ställas inför i den digitala omställningen. Det är via Erasmus+ och MUCF (Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor) som möjligheten ges för mig att resa dit. Jag sökte min plats via salto-youth.net Länk till annan webbplats. – en webbsida väl värd att spana in. Resa och logi under arbetsdagarna finansierades av Erasmus+.
International tool fair
Jag är en av sju svenskar och totalt närmare 140 deltagare på ”18th International tool fair – Tech-tonic motions in learning” (ITFXVIII) – ett nu mer väloljat och återkommande evanemang som byter plats och tema varje år. 2024 ägde konferensen, eller (direktöversatt) verktygsmässan, rum på Berjaya Hótel Natura Reykjavík och var den artonde upplagan.
Själva konferensen pågick under tre heldagar. Då fokuset låg på digitalisering så använde vi oss av en app för att boka upp oss på de olika pass som erbjöds var dag. Förutom frivilliga morgonpass fanns där två typer av workshops: Tool workshop (TW) som skedde vid ett enstaka tillfälle, samt Tools to explore (TTE) som var ett återkommande pass under samtliga dagar.
Föreläsningar
Av de föreläsningar som dagarna erbjöd så var det främst två som väckte mitt intresse. Den ena talaren, Nerijus Kriaučiūnas från Litauen, pratade bland annat om hur man många gånger drar saker till sin spets och målar upp tanken om utopi eller dystopi. Pratar man digitalisering så kan skulle en framtida dystopi kunna innebära att AI och robotar tar över världen och människan blir sekundär. I en utopisk framtid lever människan och maskinen i harmoni och allt är frid och fröjd. Sällan så blir framtiden så dramatisk. Det är viktigt att se till den närmare framtid och vart vi befinner oss just nu. Som oftast befinner man sig i ett mellanläge snarare än det extrema. Han pratade också om skolans utformning där man har lektioner i historia veckovis – saker som hänt som man inte kan påverka – men inte på riktigt utbildar våra unga i att framtidsspana, vilket jag tyckte var en intressant tanke.
Gällande just kritiskt tänkande så var det ett återkommande ämne i flera dialoger under konferensen. Dr. Alicja Pawluczuk föreläste om skam kopplat till digitalisering inom ungdomsarbete och vad ordet betyder för oss.
”Rädsla för att inte snabbt nog lära sig nya program” – det finns nog många som kan känna skam kring att man kanske inte har samma kompetens eller egenintresse för den digitala miljön. I dialog nämndes ålder och generation som en av flera orsaker. Det är viktigt att alla inom exempelvis en förvaltning ges samma förutsättningar och möjligheter till kompetensutveckling. Till viss del handlar det om nyfikenhet och det egna engagemanget att vilja ta till sig ny teknik, men likaså en acceptans och respekt om att det kan ta längre tid för vissa att anpassa och lära sig.
”Inte våga uttrycka sina åsikter” – idag pratas det ofta om ”häxjakt” och folk hängs ut på nätet dagligen. Uttrycker du dig ”fel” så kan det få förödande påföljder. Många på nätet gömmer sig bakom ett alias (s.k. troll) och tror sig vara fria att uttrycka sig kränkande utan konsekvens. I förlängningen så kan detta bli en fara för demokratin och det kritiska tänkande blir otroligt viktigt här.
Tools to explore (TTE)
Som tidigare nämnt så var en session återkommande – Tools to explore. Av de alternativ som fanns att välja mellan landade jag i ”Reimagining youthwork with VR”, eller översatt ”Skapa möjligheter till ungdomsarbete i den virtuella världen”. Under tre dagar fick vi lära oss och utforska möjligheterna med VR-headset. De utgick från att man inte hade särskilt mycket erfarenhet, så det var bra för oss som ännu inte bekantat oss med verktyget. Stor vikt lades vid rutiner att ta fasta på vid användning av VR-headset. Det krävs rutiner för hygien, säkerhet och hälsa. Det finns vissa risker och aspekter som är viktiga att veta om vid användning, så som att det eventuellt kan utlösa ett epilepsianfall eller att man riskerar att bli åksjuk.
Personligen fick jag med mig mycket inspiration kring användandet av VR-utrustning och under 2025 så ska Fritid ungdom, som jag arbetar inom, börja implementera detta i våra verksamheter. Visst finns där en mängd roliga spel att ta del av, men möjligheten att utveckla inflytandeformer och kreativa miljöer är enorm.
Tools workshop (TW)
De sessioner som skedde vid ett enstaka tillfälle kallades tool workshop. Här fick man boka upp sig på en rad olika under dagarna. Vissa innehöll testversioner av verktyg som var under utveckling där vi som deltagare fick anta rollen som försökspersoner. Under dagarna fick jag bland annat testa på ett verktyg som ska hjälpa yrkespersoner att lättare handleda unga med vägledning (ex. yrkes- och studievägledning). Appen som höll på att utvecklas heter ”Flows” och var ännu inte aktiv. Accessible gaming var ett intressant seminarium där det diskuterades och redovisades alternativ på sätt för personer med funktionsvariationer att kunna spela dator- och tv-spel.
Sammanfattning
Att få resa utomlands för kompetensutveckling är otroligt givande. Det ger väldigt mycket att få verka och samtala med personer från länder med andra förutsättningar än vad vi i Sverige många gånger har. Konferensen i helhet var väldigt inspirerande och utvecklande, och jag tar med mig en hel del in i mitt dagliga arbete. Något som de uppmanar till och som jag i efterhand förstår är vikten av att inte resa ensam. Det är mycket lättare att ha en kollega med som delar upplevelsen och det i sin tur förenklar arbetet med att implementera tanke- och arbetssätt.
Jag passade på att ta lite semester när jag ändå reste till Island – det kan jag verkligen rekommendera. Att få utforska Reykjavik och landskapet runt om var helt fantastiskt!
Länkar
Salto-youth.net Länk till annan webbplats.
Erasmus+ Länk till annan webbplats.
MUCF - Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor Länk till annan webbplats.
Alexander Asp, fritidsledare/metodutvecklare, fritid ungdom