Till innehållet

Fritidshemmet - verksamheten som inte tar lov

Skolstarten närmar sig med stormsteg och det är några få dagar kvar på sommarlovet. Fritidsverksamheten har varit igång större delen av sommaren med undantag från stängningsveckorna.

Fyll i alternativtext

Utflykter, både nästgårds och långväga, grillning, bad i våra intilliggande sjöar, vattenkrig på skolgården, blåbärsplockning i skogarna och annat som hör sommaren till har fyllt våra dagar.

Vi återhämtar oss på olika sätt. Vissa väljer att pärla eller läsa medan andra behöver mer fartfyllda aktiviteter. Det tar ofta tid att komma ner i varv, både för elever och oss pedagoger. Skillnaden på lovverksamhet och den dagliga verksamheten är att det finns mer tid, från några få timmar på eftermiddagen till hela dagar och elevernas egna tid får stå i centrum utan att konkurrera med lektionstid. Det är nu vi ska passa på att göra allt det vi annars inte har möjlighet och hinner!

Det krävs planering, reflektion och utvärdering även på loven. Fritidshemmet har ett starkt kompensatoriskt uppdrag när det gäller barns olika familj- och uppväxtvillkor. Långa lov som sommarlovet innebär ett stort ansvar; att ordna en meningsfull fritid i flera veckor åt de elever som inte kan vara lediga med sina föräldrar.

Café Diamanten när eleverna får vara med och bestämma

Vad kännetecknar då en bra lovverksamhet? Kanske en blandning av variation, att det finns många olika erbjudanden, balans mellan vila och aktivitet men framförallt att ge eleverna möjlighet att vara med och bestämma innehållet! Vi frågade våra elever vad de önskade göra och ett av svaren som vi fick var:

– Gå på café!
​​​​​​​
​​​​​​​Sagt och gjort, Café Diamanten öppnade upp sina dörrar för en eftermiddag. Klassrummet förvandlades till ett mysigt café där tre sorters hembakat serverades. Självklart bakade av eleverna själva. En av klassrummets lådhurtsar blev till en serveringsdisk där bakverken och kassaapparaten fick stå. Vi lånade tårtfat från personalrummet och borden fick dukar och småvaser med blommor i som blivit över från avslutningen. Några ansvarade för att skriva en prislista och andra fick stå i kassan. Alla hjälptes åt med förberedelserna men framförallt med att äta upp bakverken.

Bild på teckning med text där ett barn beskriver hur roligt det varit att baka och anordna cafe.

Loven på fritidshemmet – en unik möjlighet till lärande

Under loven passar det utmärkt med temaveckor. Under en sådan lovvecka får man in entreprenöriellt, socialt och praktiskt lärande. Loven är också bra tillfällen för eleverna att prova på något nytt och utveckla nya intressen. Vi valde därför att erbjuda eleverna två hantverksdagar med nålfiltning, origami samt fingervirkning. Eleverna tog stolta hem sina ulltavlor, pappersgrodor och ormar men kanske att de framförallt fick med sig ny kunskap som de lärt sig att bemästra.

En uppmaning till alla som arbetar på fritidshemmen runtom i kommunen är att se till att loven inte blir till dagar då en massa annat ska hinnas med såsom utvärderingar, städning, flytt av möbler m.m. Förutsättningar måste finnas för att fokus ska ligga på att skapa ett bra lärande för de elever som är där – året om. Fritidspedagogiken tar inte lov!

Kontakt

Gabriella Barasin, Förstelärare i fritidshem, Skinnefjällsskolan

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2023-12-20