Till innehållet

Mer inspiration och delat lärande kring forskning och fördjupning

Är du nyfiken på var du kan hitta relevant forskning som kan hjälpa dig att utveckla din undervisning? Kanske också på hur Pedagog Härrydas sida Forskning och fördjupning kan bidra till ökat lärande och förbättring av undervisningens kvalitet. Den här artikeln syftar till att ge några förslag och svar på detta.

Bild från en lektion på Säteriskolan i Mölnlycke

Bild från en lektion på Säteriskolan i Mölnlycke.

Forskning viktigt för undervisningen och för lärandet

Forskning utgör tillsammans med beprövad erfarenhet en viktig och avgörande roll i att förbättra undervisningen för våra barn och elever. Genom att tillsammans med kollegor reflektera över sin praktik, pröva, analysera samt knyta erfarenheter och argument kopplat till vetenskapligt underlag, skapas en förståelse som kan leda till förbättring. Att vara i en sådan nyfiken och prövande miljö är stimulerande och kan ses som en del av ett livslångt lärande och god professionsutveckling.

Forskning som utgår från skolprofessionernas behov, praktiknära forskning, är intressant och viktig då den fokuserar på att lösa konkreta problem och utmaningar som lärare och skolledare möter i sin vardag. I forskningen möts exempelvis lärare och forskare för att gemensamt utveckla undervisning på vetenskaplig grund.

Relevant forskning

Att hitta relevant forskning kan ibland vara en utmaning men det finns flera resurser där du kan börja. En startpunkt kan vara att besöka Pedagog Härrydas sida Forskning och fördjupning. Här finner du, förutom inspirationsartiklar, även länkar till andra resurser/plattformar som Skolverket, Skolinspektionen, Skolporten och Skolforskningsinstitutet.

Du kan också prenumerera på nyhetsbrevet Fokus på praktiknära forskning Länk till annan webbplats. från Göteborgsregionen, Göteborgs stad och Göteborgs universitet. Nyhetsbrevet ger information till dig som är intresserad av att delta i, eller veta mer om, praktiknära forskning och forskarutbildning för lärare. Ett annat förslag är att delta i miljöer och platser där verksamheten möter akademin. Varje år arrangerar exempelvis Göteborgs universitet Ämnets dag Länk till annan webbplats. och Grundlärarnas dag Länk till annan webbplats. samt konferensen Praktiknära forskning i samverkan under höstlovet.

Ytterligare en spännande resurs att hålla utkik på är Korsvägen Länk till annan webbplats.; Göteborgs universitets webbplats med fortbildning för lärare och förskollärare. Här finns ett utbud av allt från lunchföreläsningar till fortbildningsdagar och kurser.

Utbildning, Lärande och Forskning – ULF

Sedan årsskiftet 2025 är den nationella verksamheten ULF Länk till annan webbplats. permanent. ULF är en satsning för att utveckla och förbättra undervisningen i skolverksamhet och förskollärar- och lärarutbildning, genom stärkt vetenskaplig grund. Här sker praktiknära forskning i samverkan och bygger på en gemensam infrastruktur med forskningsmiljöer, mötesplatser, förenade anställningar och andra modeller som stöttar skolprofessionernas deltagande. Successivt byggs en öppen kunskapsbas upp för forskare, lärare, förskollärare och andra yrkesverksamma.

Praktiknära forskning också en del av övningskolemodellen

Syftet med modellen för övningsskolor, vilket Pedagog Härryda tidigare skrivit om, är att skapa förutsättningar för hållbara miljöer där formaliserad samverkan bidrar till både högre kvalitet i lärarutbildning samt till förskolor och skolors utveckling. En del i modellen utgörs av inblick i praktiknära forskning. Här har Göteborgs universitet ett övergripande ansvar för innehåll, progression, forskningsanknytning och kvalitetssäkring av studenternas utbildning i sin helhet. Inom ramen för VFU och övningsskolor erbjuds flera olika sammanhang och mötesplatser i syfte att möjliggöra nätverkande och kollegialt lärande.

Förslag på frågor att samtala vidare om

  • Hur skulle vi kunna integrera praktiknära forskning i vår undervisning för att utveckla kvaliteten och möta våra elevers behov?
  • Vilka resurser och plattformar, som nämns i artikeln, kan vi börja använda för att hitta relevant forskning och inspiration för vår undervisning?
  • Hur kan vi tillsammans fortsätta utveckla en kultur av kollektivt lärande och samarbete på vår enhet för att främja livslångt lärande och professionsutveckling?

Fortsatt läsning

Pedagog Härryda – Forskning och fördjupning Länk till annan webbplats.

Pedagog Härryda – Övningsskolor och övningsförskolor – modell för verksamhetsförlagd utbildning Länk till annan webbplats.

Fokus på praktiknära forskning - nyhetsbrev Länk till annan webbplats.

ULF-verksamheten är nu permanent – vad betyder det för Göteborgsregionen? Länk till annan webbplats.

Mötesplatser för Göteborgs universitet och övningsskolor Länk till annan webbplats.

Korsvägen – kompetensutveckling för lärare och förskollärare Länk till annan webbplats.

Kontakt

Anders Uvebrant, utvecklingschef

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2025-04-08