Till innehållet

Insikt om AI – Artificiell Intelligens

Artikel publicerad: 23 mar 2023

Skolan behöver insikt om vad artificiell intelligens (AI) är och hur den kan påverka förutsättningar för undervisning och lärande. Som alltid är det viktigt med reflektion och att föra professionella kollegiala samtal om möjligheter, utmaningar och förhållningssätt.

Fyra elever runt en dator i en lektionssal.

Didaktikens frågor; Varför? Vad? och Hur? kan ge oss god hjälp i att bredda perspektivet och bidra med olika infallsvinklar. En bred ansats där goda exempel och klurigheter prövas, i samtal byggda på beprövad erfarenhet och vetenskap, är framtidsorienterat och en del av samhällsutvecklingen.

– AI i skolan betyder att använda datorer och teknik för att hjälpa eleverna att lära sig bättre. Det kan till exempel vara genom att använda program som anpassar sig efter elevens kunskapsnivå och ger feedback. Det kan också vara genom att lära eleverna om AI och dess användning i samhället, och hur man tänker på vad som är rätt och fel. Målet är att förbereda eleverna för en framtid där datorer och teknik kommer att vara viktiga i jobb och samhälle. Citat skrivet av AI-verktyget Chat GPT, 15 mars 2023.

Intelligenta adaptiva system och Learning Analytics

Intelligenta adaptiva system och Learning Analytics är två begrepp som förekommer mer och mer i samtal om skolans digitalisering. Ett adaptivt system är en digital lärmiljö som anpassar undervisning och lärresurser automatiskt till enskilda elevers förmågor och behov. Ett intelligent adaptivt system är när AI används för att göra anpassningen. I elevernas användande av de digitala systemen genereras data, dvs. information. Informationen kan användas för analys av lärandet och bidra med underlag i planerandet av den fortsatta undervisningen = Learning Analytics.

Det är intressant och viktigt att pröva hur tekniken, i väl avvägd balans, kan tillföra värden för undervisningen och bidra till utvecklandet av dess kvalitet. Exempelvis kan AI då användas för att följa elevernas framsteg, förstå styrkor och svårigheter, men också ge snabb återkoppling med förklaringar och lämpligt anpassade uppgifter.

Det finns också områden och behov som kan tänkas vara utmaningar i frågor som rör teknik och dess snabba utvecklingstakt. Några exempel är utbildning i att förstå och använda AI, tillgång till teknik, säkerhet och integritet, etik och normer, källkritik, anpassning till olika behov och kontexter.

Chat GPT

Den inledande texten på artikeln är skriven av AI-verktyget Chat GPT; ett annat sätt att använda AI och som skapat nya möjligheter och utmaningar. Stockholms universitet beskriver verktyget på följande sätt:

Chat GPT fungerar likt en chatt-konversation mellan människor. Verktyget kan hantera flera språk, även svenska. Användaren skriver en fråga och får ett svar tillbaka. Ställs en följdfråga fördjupar chattboten svaret. Den lär sig hela tiden, vilket gör att en standardfråga ställd vid två olika tidpunkter inte besvaras på samma sätt.

Exempel på områden som diskuterats kring Chat GPT är möjligheten till fusk och hur man ska förhålla sig till att det går att få ett svar på en ställd fråga, en skriven text, eller rentav ett resonemang närhelst under dagen. Skolverket har publicerat rekommendationer med avrådan om inlämningsuppgifter som betygsunderlag om man som lärare bedömer att man inte kan säkerställa tillförlitligheten i innehållet. Inlämningsuppgifter kan däremot användas som övning. Jalal Nouri, forskare på Stockholms universitet, menar att det är viktigt att se på den nya tekniken från båda håll:

– Vi behöver fundera kring hur detta kan stödja elever i skrivprocessen, snarare än att enbart se det som en utmaning och risk. Jag känner personligen att det finns möjligheter att skapa motivation kring skrivande hos elever som annars inte är motiverade att skriva, säger Nouri i en artikel publicerad på forskning.se.

Den nyfikne läsaren finner länkar till Skolverkets text samt till forskning.se längre ner på sidan.

Vi som arbetar i skolan behöver också fundera på och diskutera andra områden kring Chat GPT och annan AI-teknik, som exempelvis effektivitet, tidsaspekter, lättillgänglig information och hur detta påverkar och förändrar förutsättningar och praktiken i skolan.

Förslag på frågor att fundera vidare på:

  • Vilka möjligheter och utmaningar ser jag med AI? Vilka olika perspektiv finns?
  • Vad behöver jag kunna om AI för att fatta medvetna och ansvarsfulla beslut i en utveckling där tekniska lösningar blir alltmer närvarande?
  • Vilken plats har AI-lösningar i undervisningen och vilka är möjligheterna och utmaningarna med det?

Länkar

Skolverket: Artificiell intelligens i skolan kräver ökad insikt hos lärarna Länk till annan webbplats.

Skolverket: Sätta betyg i grundskolan Länk till annan webbplats.

Forskning.se: AI-chatt slår igenom med dunder och brak – så smart är den Länk till annan webbplats.

Kontakta redaktionen

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt