Denna nyhet är äldre än sex månader och är kanske inte aktuell längre.
10 mars 2021

Konsumentvägledningen byter form

Sedan 2015 samordnar Konsumentverket den rikstäckande upplysningstjänsten Hallå konsument. De erbjuder konsumentstöd på telefon, e-post, chatt och genom information på webben. Från 1 april är det till Hallå konsument du som bor i Härryda kommun ska vända dig i konsumentfrågor.

Vad har jag för ångerrätt när jag handlar på nätet? Hur vet jag att varan inte innehåller farliga kemikalier? Vems är skulden om badrumsrenoveringen inte blev bra?

I den snabbt föränderliga omvärld som vi lever och konsumerar i är det viktigt att det finns en oberoende konsumentvägledning att vända sig till, både före och efter ett köp. Samtidigt är det frivilligt för kommunerna att erbjuda konsumentvägledning lokalt. Konsumentverkets "Hallå konsument" är ett oberoende konsumentstöd med lättillgänglig konsumentinformation på webben. Informationen finns på flera språk och du har även olika möjligheter till personlig kontakt alla vardagar. När nu Härryda kommuns egen konsumentvägledare går i pension, väljer kommunen att hänvisa invånarna till Hallå konsument för vägledning.

– Som kommun behöver vi utvärdera olika former för utförande av de tjänster som invånarna har behov av, säger Per-Arne Larsson, chef för sektorn för teknik och förvaltningsstöd, där konsumentvägledningen ingår.

– Vi tar nu tillfället att prova Hallå konsument fullt ut, för de här frågorna.

Hallå konsuments webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Budget- och skuldrådgivning kvar i kommunen

Behöver du ekonomisk rådgivning eller skuldsanering är det till budget- och skuldrådgivningen du ska vända dig. Det är en lagstyrd tjänst som alla kommuner behöver erbjuda och som alltså fortfarande finns kvar i Härryda kommun.

Mer om Hallå konsument

Hallå konsument samlar information om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart på sin webbplats. Information finns även som lättläst och översatt till 16 andra språk inklusive teckenspråk. Du kan kontakta Hallå konsument på telefon, e-post, chatt eller på Facebook. Hallå konsument kan även medverka vid tolksamtal.

Kontakt

Per-Arne Larsson, chef för sektorn för teknik och förvaltningsstöd
031-724 61 00 (växel)
per-arne.larsson@harryda.se