Kontakt
25 november 2019
Lyssna

Härryda är Årets Konsumentkommun

Fr v: Per Vorberg (M), kommunalråd, Daniel Kjellberg, chefredaktör på tidningen Råd & Rön, Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, Jennie Malmberg, redaktionschef på Råd & Rön och Patrik Linde (S), kommunalråd.

När Sveriges Konsumenter och tidningen Råd & Rön granskar invånarnas tillgång till bland annat konsumentvägledning och hur bra kommunerna är på livsmedelskontroll då hamnar Härryda kommun i topp – och belönas med utmärkelsen Årets Konsumentkommun.

Sveriges Konsumenter och tidningen Råd & Rön har nyligen granskat samtliga 290 kommuner utifrån fyra kriterier:

  • Invånarnas tillgång till konsumentvägledning
  • Invånarnas tillgång till budget- och skuldrådgivning
  • Hur bra kommunerna är på livsmedelskontroll
  • Invånarnas tillgång till kontanter

Undersökningen baseras på statistik från Konsumentverket, Livsmedelsverket och länsstyrelserna. Utifrån statistiken har kommunerna poängsatts och rankats – och då placerar sig Härryda på plats ett, följt av Habo och Piteå kommuner.

Det är första året som utmärkelsen Årets Konsumentkommun delas ut.

Bekräftelse på att vi jobbar rätt

- Vi givetvis glada åt priset och stolta över vår verksamhet som handlar mycket om att sätta sig in i den lilla människans problem, ett arbete som oftast inte syns så mycket utåt. Det är också roligt att få en bekräftelse på att vi jobbar rätt, samtidigt som det gäller att anpassa sig till en föränderlig värld, säger Lars Sundling, konsumentvägledare i Härryda kommun.

Glada pristagare: Lars Sundling, konsumentvägledare och Marita Gustafsson, budget- och skuldrådgivare.

Livsmedelskontroll med stor kompetens

Att Härryda kommun får fina resultat när det gäller livsmedelskontroll beror på ett långsiktigt arbete enligt Thomas Hammarlund, miljöchef:

- Vi har en stabil organisation med två inspektörer som har lång erfarenhet och hög kompetens. Det går alltid att hitta fel vid en kontroll men vi arbetar utifrån att man, utifrån sina förutsättningar, försöker att göra rätt. Det viktigaste är att de kan visa att de har kontroll över sin verksamhet och vet vad de gör.

Läs hela undersökningen på Sveriges konsumenters webbplatslänk till annan webbplats

Bakgrund och motivering

Sveriges Konsumenter och Råd & Rön har rankat alla landets 290 kommuner utifrån fyra parametrar: konsumentvägledning, budget- och skuldrådgivning, kommunernas livsmedelskontroll samt närhet till uttagsautomater.

Härryda kommun toppar listan i årets granskning och har därmed visat på en omsorg om sina invånare och att det har konsumenternas bästa för ögonen.

Kontakt

Karin Dahl, kommunikationschef
031-724 61 63
karin.dahl@harryda.se