3 september 2020
Lyssna

Fler västsvenska kommuner anställer digital medarbetare

I tre månader har chattboten Kommun-Kim svarat på tusentals enkla frågor om våra verksamheter och service. Nu gör Kommun-Kim entré i tre nya kommuner och svarsförmågan väntas därför öka.

I Härryda och Partille dök Kommun-Kim upp på alla webbsidor redan i somras, ständigt beredd att ge direktsvar på enklare frågor om Härrydas och Partilles kommunverksamheter och service. Sedan dess har chattboten haft cirka 7 500 samtal och frågor. I Härryda har nästan varannat samtal lotsat frågeställaren vidare till mer information på denna webbplats.

– När människor skrivit till chatt-roboten nu i sommar är det främst frågor om skolor och miljö och mer allmänna frågor som Kim hjälpt till att svara på, säger Johan Kjernald , ansvarig för Härryda kommuns digitala service till invånare, besökare och företag. Utifrån kommunens mål som är Digitalt först, är det viktigt med modern teknik (AI) som erbjuder kommunal service under dygnets alla timmar, tillägger han.

Ju fler som frågar desto bättre svar

När Mölndal, Stenungsund och Tjörn nu anställer Kommun-Kim och arbetar med chattboten tillsammans lär sig Kommun-Kim snabbare att ge träffsäkra svar kring fler områden. Det har alla kommuner nytta av.

Samtidigt som medborgarna lättare kan dra nytta av kommunens tjänster, frigör Kim resurser i kommunen på lång sikt och ger kommunanställda mer tid för det personliga mötet.

Fler samarbeten för digital service

Den gemensamma upphandlingen av Kommun-Kim är ett bra exempel på hur kommuner samarbetar mer och mer kring digitala tjänster, som också ökar i snabb takt. Samverkande kommuner minskar kostnader, får mer kunskap och skapar en gemensam organisation för fortsatt förvaltning och utveckling.



Kontakt

Johan Kjernald, digitaliseringsansvarig
E-post: johan.kjernald@harryda.se