2 juni 2020
Lyssna

Digital medarbetare svarar på enkla frågor

Få en kort glimt av hur dialog-roboten Kommun-Kim fungerar. Filmen är drygt 1 minut lång. Musik och ljudeffekter: Bensound och Freesound

En färgstark medarbetare har börjat arbeta här på kommunens webbplats. Kommun-Kim är en så kallad chattbot och ska vara ett komplement till andra kontaktvägar till Härryda kommunen.

Nu blir Härryda kommun tillgänglig dygnet runt. Med chattboten Kommun-Kim får allmänheten ytterligare en informationsväg till Härryda kommun. Kommun-Kim kommer att hjälpa till med enklare frågor och lämna över mer avancerade frågor till de mänskliga medarbetarna.

– I början kommer Kommun-Kim främst att kunna svara på allmänna frågor om exempelvis barnomsorg, bygglov och försörjningsstöd. Eftersom Kommun-Kim är ny på jobbet så kan hen inte svara på alla frågor direkt, men vi kommer att hjälpa vår nya medarbetare lite extra i början och det är bra om ni ställer många frågor till Kim, säger Johan Kjernald, digitaliseringsansvarig i Härryda kommun.

Mer resurser åt personlig service

Målet med den nya digitala medarbetaren Kommun-Kim är att ge kommuninvånarna en ännu bättre service, göra kommunen tillgänglig dygnet runt och förhoppningsvis ge våra medarbetare mer tid för det personliga mötet.

Tillsammans med Partille blir Härryda kommun den första kommunen i Västsverige att lansera kommun-Kim på sina webbplatser. I Norge har Kim redan lanserats i över 100 kommuner.

KIM är en förkortning för Kommun Informerar Medborgare.
Vad är en chattbot? Läs mer om chattboten Kommun-Kim här

Kontakt

Johan Kjernald, digitaliseringsansvarig
johan.kjernald@harryda.se
031-724 70 16