Till innehållet

Renovering – ett arbete för samverkan och utveckling av lärmiljöer

Som ett led i arbetet med att skapa Sveriges bästa skola har Härryda kommun genomfört statusbedömningar av förskolor och skolor och beslutat att renovera flera av dem. Arbetet har påbörjats och två förskolor står klara och verksamheterna är tillbakaflyttade.

Bild på två lärmiljöer i en förskola

Vikten av planering

De förskolor som än så länge deltagit i denna process är Sjöholmen, Gärdet, Agnebäcken och Hindås förskola. Näst på tur att gå in i renovering- och evakueringsprocessen är Skårtorps förskola.

Det är ett stort och krävande arbete med att evakuera och renovera en förskola, en process som ska pågå parallellt med den ordinarie utbildningen som förskolan har som skyldighet att erbjuda. För att genomföra detta krävs noga planering, samarbete och anpassningar från både personal, barn och vårdnadshavare. Men det ger också en möjlighet till att utveckla verksamheten, förbättra lokalerna och en fördjupad samverkan mellan kommunens olika funktioner.

Lärmiljö och undervsiningsmiljöer

Renoveringsprocessen resulterar i fina fräscha lokaler men också nya perspektiv i arbetet med förskolans lär- och undervisningsmiljöer. Pedagogerna genomför ett omfattande arbete med rensning och sortering av material samt kartläggning och inventering av befintliga möbler och inventarier. Rektor tillsammans med pedagoger tittar på vad som behöver bytas ut och vad som behöver införskaffas för att skapa möjlighet till att bygga upp likvärdiga basmiljöer med möbler som är flexibla och hållbara över tid.

Förskolorna har fått möjlighet till extra investeringsmedel gällande inköp av möbler och inventarier för att utveckla sina lär- och undervisningsmiljöer. Samtidigt arbetar vi med att utveckla samarbetet med cirkulära möbler som är ett lager och möbelbibliotek för kommunens möbler samt snickeriet som renoverar de möbler som är funktionella men som behöver rustas upp. Vi strävar efter att den funktionen ska komma in tidigare i inventering- och kartläggningsprocessen för att ta vara på det som finns i kommunen och minska beställningar av nya möbler.

Arbetet med lärmiljöer är en långsiktig process och något som ska fortsätta även efter att renoveringen är färdigställt. För att skapa mer djupgående processer arbetar vi på att utveckla ett större samarbete med verksamhetsutvecklarna för förskola och ÅterC som finns lokaliserat i Landvetter. Tillsammans utvecklar vi en projektplan som förskolan som ingår eller har ingått i renovering kan delta i.

Samverkan i kommunen

För att uppnå en fungerande och effektiv process med goda resultat krävs ett stort samarbete mellan kommunens olika verksamheter och funktioner. Sektor teknik och förvaltningsstöd (TOF) med projekt och förvaltning och dess projektledare som driver själva renoveringen har en stor betydande roll i samarbetet. Men också de andra funktionerna som vaktmästeri, måltid- och städservice, drift och teknik samt IT. Det är av stor betydelse att använda och ta vara på den kunskap och kompetens som varje funktion i kommunen har och få till en väl fungerande samverkan för att processen ska vara hållbar och kvalitativ. I ett led att skapa Sveriges bästa skola.

Kontakt

Emma Bohlin, projektledare förskola

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-04-29